Återhämtning efter en lång cykeltur

Älskar du att cykla långa rutter, men lider dagarna efter? Det finns inga trolleritrick för att eliminera ömma muskler efter en tuff åktur, men det är möjligt att minimera tiden för återhämtning. Här kommer några tips som kan hjälpa dig att känna dig bättre snabbare.

Avsluta med en promenad. Att avsluta passet lite lugnare, men ändå någon slags ansträngning, kan hjälpa till att återställa normal cirkulation och blodflöde till musklerna.

Sedan är det dags att äta. Det bästa är om du har förberett något innan, men din kropp bränner kalorier när du cyklar. Ju hårdare och längre du cyklar, desto mer bränsle kommer din kropp att behöva. Om du inte har det nödvändiga bränslet i magen, kommer din kropp att hitta de kalorierna på annat håll – som i dina muskler. Det är därför som du bör äta något direkt efter en lång cykeltur, för att minimera återhämtningstiden. En blandning av protein och kolhydrater är ofta idealisk. Tillsatsen av protein till en måltid direkt efter träning kan ge ytterligare aminosyror som är nödvändiga för muskelreparation.

Få tillräckligt med näring och sömn

Se även till att dricka mycket vatten, både under och efter cykelturen. En studie från 2005 som publicerades i Journal of Athletic Training, visade en direkt korrelation mellan träningsvärk och återhämtning i kombination med uttorkning. Dessutom minskar din prestationsförmåga drastiskt om du är uttorkad. Om du förlorar 2% av din kroppsvikt i vatten, minskar din prestationsförmåga med hela 28,6%! Det är därför det är viktigt att du inte bara dricker under åkturen, men även efteråt. Ett tips för att se till att du får tillräckligt med vatten är att väga dig själv före och efter din åktur. Använd den vikt du förlorade som utgångspunkt för hur mycket vatten du ska dricka. Sedan är det viktigt att sova. Det ger din kropp chansen att reparera sig själv. Gå och lägg dig lite tidigare än vanligt.

Aktiv återhämtning

Man kanske inte är så sugen på att gå ut och cykla dagen efter en lång och riktigt jobbig åktur när träningsvärken är som värst, men det kan faktiskt hjälpa. Många av oss föredrar att sitta i soffan och roa oss med spel, till exempel på https://www.unibet.se/casino, eller se en bra film, men vi mår bättre om vi rör på oss. Vårt lymfsystem är som avloppsrör. Det är fullt av avfall och toxiner du vill bli av med. Tyvärr kan du inte bara slå på en slang eller pump och få den att röra sig, för vårt system är beroende av fysisk rörelse. Dagen efter en jobbig åktur är det alltså bra att göra något aktivt. Gå på en promenad eller gå och simma. Tiden för återhämtning blir väsentligt förbättrad när man är aktiv, jämfört med att bara slappna av.

Massage är ett annat exceptionellt sätt att minimera återhämtningstiden efter cykling. Försiktig massage är ett utmärkt sätt att lindra ömma muskler. Efter hård träning kan dina fötter ha en tendens att svälla, vilket kan öka trötthet och muskelsmärtor. Kompressionsstrumpor kan hjälpa till att hålla nere svullnaden, vilket förbättrar blodflödet och syrgasen i hela kroppen.