Återtesten: Look KG 695 – Superstyvt racerspjut – pallar du trycket?

Franska Look tillhör pionjärföretagen inom cykelbranschen; man var först med att införliva clips-lösa pedaler med fjäderautomatik – långt tidigare hade Cinelli ett par självmordspedaler; ”Sprint”, där man satt fast medelst en sprint som med hjälp av en lite spak sköts upp i klossen och därmed höll skorna på plats i pedalerna.

När Look introdcuerade sina pedaler i slutet av -85/ början -86 blev det en revolution; det vara bara Sean Kelly som framhärdade med sina clipspedaler i några innan även han gav upp för de moderna varianterna.

Några år efter pedalerna tog fransoserna fram nästa nymodernitet; cykelramar i karbon/kevlar. De första ramarna var muffade och riktigt lätta jämfört med de stålramar som fanns på denna tiden. 1991 införskaffade jag mig en Look KG Hinault 76. Den var lätt, komfortabel och tillräckligt styv. Jag kom att traktera denna cykel i många år.

Snart spottade Look ut den ena kreativa konstruktiuonen efter den andra. Ramar med justerbara styrtappar; ”Ergostem”, och med bladformade rör för minsta möjliga luftmotstånd såg dagens ljus.

Vissa av dessa ramar har INTE åldrats med behag. Det har däremot deras senaste års ramar gjort. Look KG 595 är förvisso en muffad ram men designen ser fortfarande moderna ut trots att den har + tio år på nacken.

En av dess efterföljare; Look KG 695, lanserades med buller och bång för sju-åtta år sedan och finns fortfarande i deras sortiment; låt vara med en lite annan design på styrstammen.

Det är denna som vi åter har testat. Utrustad med Hed-högprofilfälgar i karbon och tubdäck samt Sram Red 11-delat.

Maken till styv rackare får man leta efter. Ramen ger inte vika för något utan transporterar all kraft till bakhjulet. Geometrin är tävlingsinriktad och det gäller att passa styret  – annars kör man i diket.

Som tur är har sadelstolpen ett inlägg som ökar komforten och som även hjälper till med höjdjusteringen av sadeln – detta då ramen har ”sadelmast”, dvs ingen sedvanlig sadelstolpe som lätt går att justera upp eller ner.

Hjulen vi kört med är HED och med karbonfiberfälgar; ca 80 profil bak och ca 45-50 fram. Lätta och fina hjul som med tubdäcken accenturerar tävlingstuket på cykeln. Hjulen skär fint genom luften och är härligt styva.

Växlar är Sram Red – elvadelat – och det är en fröjd att slänga i växlarna. De åker i lite ”råare” än med Shimanoväxlar och då en och samma spak sköter både upp- och nerväxlingar, tar det några rundor innan man har vanan inne.

Summa sumarum:

Look KG 695 är en oerhört kapabel tävlingscykel för dig som har vanan inne och kan hanterar att allt svarar direkt och att underlaget kommunicerar  minsta ojämnhet.

Sram Red funkar finnemang – både sett till växlingsfunktion och när man ska få stopp på ekipaget. Dock har vi inte testat bromsfunktionen i våt väderlek. Kan tänka mig att karbonfälgarna då kräver lite andra bromsklossar.

Nypris på bara ram, gaffel, vevlager samt styrstam låg på drygt 36 000 kronor. Bestyckad i testat skick med Sram Red, som gått 50-60 mil, samt HED-karbonhjul så låg priset på närmare 70 000 kronor.

Storleken passar dig som mäter från ca 184 cm – 190 cm.

Nu kan cykeln bli din hos Second Hand Bike för 28 900 kr.

Helt klart ett kap!

https://secondhandbike.se/

Second Hand Bike har även en variant med Shimano Dura Ace Di2 – dvs med elektriska växlar och 10-delat.