Cake Kalk – för dig som vill ta steget fullt ut mot eldriven tvåhjuling

CAKE, tillverkare av lätta elektriska terrängfordonsmotorcyklar, meddelade idag att förbeställning nu är tillgänglig för sin första modell, KALK. En all-elektrisk högpresterande terrängmotorcykel avsedd för prospektering och upptäckt, tillåter KALK åkare att resa så långt som 50 miles, och så fort som 50 miles per timme, med laddning av sitt batteri. En utveckling av lätta elektriska motorcyklar som tidigare anpassats av små byggare, är KALK konstruerad från början för att ge ryttare oöverträffad pålitlighet och hållbarhet, branschledande prestanda och exceptionell säkerhet.

”Med ett tydligt uppdrag att bidra till att påskynda övergången till ett nollutsläppssamhälle, syftar CAKE till att vända den motordrivna tvåhjuliga framtiden upp och ner”, säger Stefan Ytterborn, grundare och VD för CAKE. ”Lätta, tysta och rena elektriska terrängcyklar kommer att göra eraen av ljud, störningar, föroreningar och komplexitet någonting från det förflutna. Kategorin kommer att utvecklas till en självständig strävan, som erbjuder handling och magi i kombination med ansvar och respekt för människor och planeten. ”

Som CAKEs första modell påverkas KALK starkt av berg- och enduro mountainbikes, i känsla och hantering, och dess design tar hänsyn till de två sportens geometri, fjädring, komponenter och hantering. Dess utveckling förenar också kompetens från terrängs motorcykelindustrin och elteknik. Med den progressiva spänningen hos en elmotor, har KALK inga växlar och kräver ingen koppling och erbjuder kompromisslös prestanda. Motorcykeln väger knappt 150 pund, jämfört med 250 pund av en typisk terräng som stöder en snäll och livlig åktur. Med tre olika körlägen inbjuder KALK någon, oavsett erfarenhet, kön eller ålder, att uppleva sin spänning.

Varje komponent i KALK måste utvecklas från början till stöd för kategorin, eftersom bergcykeldelarna är för svaga och tillgängliga motorcykeldelar är för tunga. Varje del av KALK, inklusive rullande chassi – ram, cockpit, hjul och däck – komponenter, fjädring och drivgear, konstruerades och konstruerades och tillverkades för optimal prestanda.

KALK härrörde direkt från kalksten, kalksten är berget på Gotland, CAKEs testområde i Sverige. Den ljusa vita kalkstenen CAKE har använt sig för sitt provspår, som utvecklar KALK, idealisk för att bygga hopp, kurvor, banker och rullar.

KALK kostar $ 14.000 USD. Det är nu tillgängligt nu för förbeställning på ridecake.com och kräver en insättning på $ 1000 USD.

Efter sin debut i Denver kommer KALK att gå till München, som presenteras vid ISPO den 28 januari 2018.