Cykelkulturen i Holland

Nederländerna har en mycket avslappnad cykelkultur, och befolkningen kallas ofta för det cyklande folket. Med 17 miljoner invånare och 23 miljoner cyklar i landet kanske det inte är så konstigt. Den nederländska stadsmiljön behandlar cyklister med respekt och värdighet, och ger dem ett helt separat utrymme att cykla på. I Holland klassificerar man vägar beroende på hastigheten på bilarna som reser längs dem. Om det är en stor skillnad i hastighet mellan bilar och cyklar krävs fullständig separation mellan de båda, i form av betongbarriärer, partier av gräs eller planteringslådor. Alla cykelbanor längs vägar där hastigheterna inte går över 50 km/h är upphöjda och asfalterade med asfalt som är färgad röd. På vägar där hastigheterna är högre finns det en separat cykelväg bredvid.

Själva cyklarna de använder måste vara praktiska. De flesta använder sin cykel tills den faller isär, en cykel är en arbetshäst som ska klara av alla årstider. Det är sällan man ser något annat än de klassiska holländska cyklarna där resenärerna sitter upprätt och har cykelkorg. Begreppet cykling introduceras för barn redan i förskolan. Den viktigaste delen av utbildningen kring cykling sker oftast i skolan, när barnen är 10-11 år gamla. När de är 11-12 år gamla måste de göra ett skriftligt prov för att visa att de förstår trafikreglerna. De gör också en praktisk tentamen. Efter att ha slutfört den praktiska delen får de ett certifikat som säger: ”Jag har framgångsrikt genomgått programmet för cykelfärdighet och kan nu på egen hand cykla genom min stad.”

Tävlingscyklister och betting

Eftersom man växer upp med att cykla och är van vid att alla andra också gör det, är det inte konstigt att Nederländerna har utvecklat så många bra tävlingscyklister. Cykelracing är viktigt, och det är många som spelar och bettar på sina favoritcyklister. Vi i Sverige kan spela på cykellopp genom att betta med bet365, och med hjälp av både registreringsbonus och bonuskoder kan vi få en riktigt bra start.

I Sverige måste barn bära hjälm, men så är det inte i Nederländerna. Mindre än en halv procent av alla nederländska cyklister bär hjälm, vilket innebär 1 på 200 personer. Det är oerhört lågt, egentligen är det bara sportcyklisterna som bär hjälm. Nästan alla andra, från barn till gamla människor, tänker inte ens på hjälm. De tycker helt enkelt att det är mycket viktigare att ha en stark daglig cykelkultur och att bygga säkra gator, istället för att kräva att människor skyddar sig själva.

De skyddade cykelvägarna går ofta rakt genom korsningar. För det mest är det i form av ett fysiskt skydd i hörnen, där bilar svänger. Det finns ofta även ett skydd i mitten så att cyklisterna inte känner sig så utsatta. Den upphöjda cykelbanan går även genom korsningen. Genom design har de gjort cykelbanan en prioritet – både visuellt och fysiskt. Enbart cykeln ersätter inte den privata bilen i Holland, och inte heller kollektivtrafik. Däremot är de väldigt bra på att kombinera de olika färdmedlen. 50% av alla holländare som reser kollektivt använder cykeln som ett verktyg för att komma till kollektivtrafiken. Det tjänar två mål. Det ökar storleken på upptagningsområdet för varje station, så att fler kan resa kollektivt. Det ger dessutom människor en mängd olika alternativ, och de är inte beroende av en viss resa.