Cykelns historia

Cykelracing har blivit en riktigt populär sport idag, och vi hittar mängder av grenar inom cykling i OS, och stora sportevent som Tour de France får stor täckning i media. Sidor som Bet365 erbjuder odds och betting både på de stora tävlingarna, samt mindre lokala tävlingar. Oddsspel och spel på casino online blir mer och mer populärt. Även inom spelbranschen leder ny teknik till nya innovationer, och man kan nu spela på olika resultat i cykellopp på plats, genom mobilen.

 Cykeln uppfanns för hela 200 år sedan, och sedan dess har ny teknik gjort cykeln både enklare att använda och snabbare. Från början var cykeln ganska otymplig, men genom åren har den fått större betydelse. Det sägs att cykeln uppfanns för att hästarna hade dött, och det är en gammal myt som härleder till vulkanen Tambora i Indonesien. Den hade ett gigantiskt utbrott år 1815, och askmolnet som följde ledde till missväxt över hela världen.

1816 kom att kallas ”året utan sommar” på grund av tillfälliga förändringar i klimatet som vulkanutbrottet orsakade. Människor var helt enkelt tvungna att slakta alla hästar och andra husdjur för att inte svälta ihjäl. Men de första cyklarna var så långsamma och otympliga, och dessutom kunde inte ta någon packning, så att de ersatte hästarna stämmer inte. Cyklarna kallades ”springcyklar” eller ”dandyhästar”, och det senare kanske snarare stödjer idén om att det var en leksak för de rika som uppfanns medan en stor del av befolkningen svalt.

Cykelhysteri och symbol för självständighet

Efter springcykeln uppfunnits hände det inte så mycket i cykelns utveckling, förutom lättare ramar samt bättre sadlar och hjul. Vägarna var väldigt dåliga och sönderkörda, så det var svårt att cykla på dem. Cyklarna användes som tidsfördriv av unga rika män i parker. Men på 1860-talet förbättrades vägarna och ”benskakaren” med pedaler på framhjulet uppfanns. Den ledde till en riktig cykelhysteri. Den var dock väldigt obekväm att cykla på, och ersattes inom tio år av höghjulingarna som var både snabbare och skönare. De hade lätta stålramar, bra utväxling och gummidäck. De första cykeltävlingarna hölls på höghjulingar.

Men höghjulingarna var osäkra. Nästa modell i cykelns utveckling kallades just därför ”säkerhetscykeln”. Den var kedjedriven, vilket var ett bättre system för utväxling. Det var inte längre framhjulets höjd som bestämde hur fort cykeln kunde gå, och därmed blev det mycket mindre farligt att ramla av. På 1880-talet kom cyklar med luftfyllda cykelslangar, och i och med det blev cykling riktigt bekvämt. Redan på den här tiden fanns det en uppsjö av tillbehör och prylar till cyklister. Olika slags lampor, bjällror, vägmätare, tutor och ringklockor hörde till de lyxigare varianterna.

Men cykeln har inte bara använts som tidsfördriv och för tävling. Den har varit en symbol för kvinnors självständighet. Många kvinnor började arbeta utanför hemmet i början av 1900-talet, och med hjälp av cykeln kunde kvinnorna enkelt ta sig till sina arbeten eller bara smita iväg hemifrån en stund. Redan i början av 1900-talet fick cykeln smeknamnet ”feministisk frihetsmaskin”, och den har betytt oerhört mycket för kvinnors frihet. Även om den största utvecklingen och de största förändringarna av cykeln gjordes för 150 år sedan, så är utvecklingen fortfarande pågående. Frågan är hur våra cyklar ser ut om ytterligare 100 år.