Cykling – ett måste i framtiden

Städer runt om i världen vänder sig till cykeln för att lösa problem med trängsel och föroreningar. För femton år sedan fanns det bara fyra cykeldelningsprogram i städer runt om i världen, men nu finns det nära tusen. Det första storskaliga offentliga cykeldelningsprogrammet Velib som lanserades i Paris 2007, lockade 20 miljoner användare under sitt första år. Förutom de uppenbara miljöfördelarna medförde det också betydande hälsofördelar. Velib-användare beräknades ha bränt mer än 19 miljarder kalorier under de första sex åren.

Cykeldelningsprogrammen är även en av orsakerna till att fler och fler får upp intresset för cykelsport. I många städer där andelen människor som cykelpendlar till jobbet har ökat, ökar även antalet som aktivt engagerar sig i cykelklubbar och tävlingar. En annan orsak är att det har blivit så lätt för människor att betta på cykling, oavsett var de befinner sig. Man använder bara sin app, till exempel Bet365, och registrerar sitt spel. Dessutom får man en bonus när man börjar spela, och det finns ett brett urval av odds och sporter att spela på.

Cykeldelning utan dockningsstation

De flesta cykeldelningsprogram kräver att du plockar upp och lämnar en cykel i ett avsett område. Ett nytt dockningslöst system från Kina kan komma att ändra på det. Företaget Ofo är Kinas största cykeldelningsoperatör, med uppskattningsvis tre miljoner användare dagligen över 34 städer i landet. Det finns i ytterligare 150 städer över hela världen. Medlemmar använder en app för att hitta närmaste cykel och få en fyrsiffrig kod för att låsa upp den. När de är färdiga kan de lämna cykeln var de vill, även om de uppmuntras att lämna den i eller nära en befintlig cykelparkering. Men de måste alltså inte parkera dem i ett specifikt cykelställ.

Ofos gula cyklar är en vanlig syn i kinesiska städer. Utbredningen av dockningslösa cyklar har dock medfört flera problem. Enligt statliga medier får en vanlig cykelreparatör nu mer än 400 skadade cyklar varje dag. Många kämpar för att möta efterfrågan, och det saknas ofta cyklar. En annan, Wukong Bicycle, stängde efter att 90% av dess cyklar stals.

Cykling i Nederländerna

När Ofo kom till Amsterdam var det inte någon stor framgång. Det finns en brist på parkeringsplatser i staden eftersom så många människor redan har en cykel. När någon hade använt en Ofo-cykel lämnade de den vart som helst eller dumpade dem i kanalen, och det var ingen som städade upp röran.

För närvarande sker 27% av alla resor i Nederländerna med cykel. Nederländska medborgare cyklar i genomsnitt hela 1 000 km per år. Det är en transportmetod som är standard för att komma till arbetet och skolan. Trots detta vill den nederländska regeringen öka antalet kilometer som cyklas av varje person med 20% under de kommande tio åren. För att uppnå detta investerar de i att skapa 40 000 fler parkeringsplatser för cyklar, samt att bygga en bättre infrastruktur. Den ska vara utformad för att täcka hela städer och vara kopplad till exempelvis tågstationer.

Huruvida vi får se Ofo i svenska städer framöver återstår att se. Med tanke på de elektriska sparkcyklarnas popularitet är det inte en omöjlighet. Tidigare har cykeldelningsföretag inte gått särskilt bra i Sverige, men fler och fler inser fördelarna med att cykla.