Cykling och säkra odds

Trots att cykling blir mer och mer populärt så finns det fortfarande många missuppfattningar kring säkerheten om att ta sig runt på två hjul. När antalet cyklister stiger är det viktigt att komma ihåg några sanningar om hur cyklister beter sig och vilken påverkan de har på utrymmet omkring oss.

 

Många tror till exempel att cyklister bryter fler trafikregler än vad bilförare gör. De flesta cyklister säger att de har rullat mot rött ljus någon gång om gatan var fri från motgående bilar, eller kört upp på en trottoar för att undvika en trång väg – något som kan vara otillåtet. Och ibland handlar cyklister faktiskt oförutsägbart och oansvarigt, och sätter både sig själva och bilförare i fara.

Men om man sätter det i perspektiv så bryter bilförare mot många fler regler, betydligt oftare än cyklister, framförallt vad gäller hastigheten. Och många gånger vet inte bilförare exakt vilka lagar och regler som gäller när man färdas på cykel, så de tror att cyklister bryter om reglerna oftare än de faktiskt gör.

När man tänker på säkerhet kring cykling så är en bra hjälm något av det första vi tänker på. Hjälmar höjer oddsen för att en person överlever vid en olycka, och det borde vara olagligt att cykla utan hjälm – på samma sätt som det är olagligt att inte bära säkerhetsbälte i bilen.

Om alla cyklister kände till oddsen skulle de säkert bära hjälm i större utsträckning. Men det finns andra sätt att hålla cyklister säkra. Hjälmar förhindrar inte olyckor, och att bygga infrastruktur för att hålla cyklar borta från bilar är ett effektivare sätt att rädda liv än att tvinga cyklister att bära hjälm.

Odds på sport och spel

Det är knappast någon som vill satsa pengar på oddsen för att någon överlever en olycka utan hjälm, men det finns många riktigt bra sporter och spel att satsa på. För de som spelar på sport är det självklart att förstå odds och sannolikheter – något man även har nytta av i trafiken.

Om oddsen till exempel är 3.0 så får man helt enkelt tre gånger insatsen tillbaka om man vinner. Man kan satsa på allt från resultaten i en match, om matchen blir rik på mål eller inte, till kombinationer av flera matcher och även händelser som inte ens rör sport.

En annan vanlig missuppfattning inom cykling är att det kostar mycket pengar för att komma igång med utrustning för att kunna cykelpendla till jobbet. En bra stadscykel kan kosta mer än en bil, och det finns speciella cykelkläder och tillbehör som många tror att de behöver. Men i själva verket behöver man inte mer än en enkel cykel och en hjälm, allt utöver det är bara en bonus.

De cyklister som har dyra fordon med många tillbehör tenderar att följa en viss urban chic stil, men det går lika bra med en billig begagnad cykel, en bra hjälm (inte begagnad!) och en vindjacka om det skulle vara dåligt väder.

Många anser att om fler personer cyklade, skulle det bli märkbart mindre trafik och föroreningar, och visst är det så. Men det krävs en enormt stor ökning för att det avsevärt skulle minska föroreningarna eller trängseln. Tvärtom så har studier visat att trängseln ökar där det finns många cyklister men knappt några cykelbanor.

Enligt stadsplanerare verkar den enda riktigt solida planen för att få förare att lämna bilarna hemma och ta cykeln i stället, att ha en robust infrastruktur med bra cykelvägar och en omfattande kollektivtrafik. Och för många människor, till exempel äldre, handikappade, familjer med små barn eller de som har mer än ett par mil till jobbet, är cykelpendling inte en realistisk möjlighet för jämnan, utan kanske bara någon gång då och då.

 

s

ss