Gaming och cykling i unik kombination

Nu möts motionärerna med gamingfolket. Den nya motionsplattformen Zwift är ett fantastiskt exempel på hur dessa två världar kan mötas.

Cykeln uppfanns för 200 år sedan och har väl under de senaste sextio till sjuttio åren inte tagit några gigantiska utvecklingssteg medan de riktigt dynamiska gamingplattformarna började ta form på 2000-talet och utvecklas fortfarande med jättekliv. Visserligen ett omaka par, men vi vet ju att ny teknik skapar nya möjligheter och driver på utveckling även för gammal teknik. Sällan har det dock känts så uppenbart som nu. Genom den nya plattformen Zwift får äntligen motionscyklisterna på gym något interaktivt att fördjupa upplevelsen med

istället för att stirra in i en vägg eller på någon medmotionär som också planlöst cyklar på samma ställe i hopp om att få bättre kondition.

Från pedal till portal

Faktum är att Zwift kan ses som ett dynamiskt spel som utvecklats och lagts till i en miljö som är i ständig utveckling. Inom den globala spelbranschen ligger svenska bolag i framkant när det gäller innovativ spelutveckling. Den svenska koncernen MRG Group samarbetar framgångsrikt med relevanta spelutvecklare för att kunna möta den ökande efterfrågan på interaktiva spel, och på varumärkesplattformar som https://www.bertil.com/sv arbetar man ständigt för att utöka det dynamiska spelutbudet. Dessa samarbeten är viktig för den svenska spelindustrins utveckling och fungerar som en kanal för alla begåvade spelutvecklare som i sin tur behöver nå ut med geniala koncept som Zwift. Från pedal till portal ska inte underskattas och frågan är hur snabbt och med vilken kraft Zwift nu kommer att slå hos gamingvärlden såväl som motionsvärlden. Bryggan är intressant och borde efterhand bli en succé.

 

 

Motionscyklistens World of Warcraft

Zwift förenar gaming-världens spänning, innovativa teknik och upplevelsefokuserade format med motion. Det är lite som att stoppa in din träningscykel i World of Warcraft. Det handlar om en Massive Multi-player online game, som också kallas för MMO i branschen. Tanken är att förbättra upplevelsen för motionscyklisten på gymmet, vilket även kallas för ”fitness entertainmment”.

Förutom alla mätbara önskemål som cyklisten har i form av tempo, hjärtfrekvens träningshistorik och så ger Zwift möjlighet till upplevelser att cykla i grafiskt idérika miljöer, kanske till och med tävla online med någon annan från ett annat gym såväl som social interaktion där man – i sann dataspelsanda – kan hålla dialog med sina med- eller motcyklister. Det innebär också att cykla på gym kan ta upp konkurrensen med utomhushuscykling som ofta framhålls som en social verksamhet med naturupplevelser.

Egentligen precis som ett klassiskt datorspel, men med den skillnaden att du inte sitter i en soffa eller bekväm gamingstol och drar i dig chips och läsk, utan istället tränar du precis allt det som cykling brukar ge, normalt sett.

Effektiv och allsidig motionsform

Cykling är ju en av de mer allsidiga och effektiva motionsformerna, men kanske inte alltid lika roligt en mörk vinterdag utomhus eller med en vägg framför sig på en lika mörk vinterdag på gymmet. Nu finns istället flertalet spännande banor på den virtuella ön Zwift att välja bland. Framöver kommer det utvecklas miljöer ur verkligheten att cykla sig fram genom. Sannolikt har gamingvärldens möte med motionsvärlden kommit för att stanna, då det finns oräkneliga utvecklingsmöjligheter. Framförallt önskar nog folkhälsoansvariga att gamingvärlden inspireras att börja röra på sig mer än tidigare, så det inte bara blir early adapters från cykelvärlden som ger sig in i vad som inte bara handlar om motion, utan även en upplevelse.