Hållbara transportslag får egen trafiksäkerhetsorganisation

Trafiksäkerhet för aktiva och hållbara transportslag ska få en starkare röst i Sverige. Landets ledande cykelorganisationer går nu ihop i en bred allians och bildar Trafiksäkerhetsrådet.

– Ett nödvändigt steg för att stärka säkerheten för oskyddade trafikanter och öka andelen hållbara transporter, säger Lars Strömgren, initiativtagare till den nya alliansen.

Sverige får snart en ny en nationell cykelstrategi för att främja ökad cykling, och behovet är stort av såväl utbyggd infrastruktur för gång, cykel och kollektivtrafik, som ett moderniserat regelverk.

Att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökar är ett viktigt medel för att uppnå ett säkrare transportsystem. Att cykling och gång ökar är också positivt, inte minst i tider då fysisk aktivitet har blivit en bristvara.

Trafiksäkerhetsfrågan för cykel- och gångtrafikanter är därför viktigare än någonsin, eftersom dessa trafikanter riskeras att utsättas av krockvåld av motorfordon. Men i samhällsdebatten läggs ett oproportionellt stor fokus på konfrontationer i trafiken mellan cykel- och gångtrafikanter. Det är bakgrunden till att Trafiksäkerhetsrådet nu startas:

– Vi menar att det idag inte finns någon organisation som med utgångspunkt i relevant kunskap och fakta, på ett trovärdigt sätt, för de aktiva och hållbara transportslagens talan. Därför startar vi nu den här organisationen, säger Lars Strömgren.

Bakom initiativet står följande organisationer: Svensk Cykling, Cykelfrämjandet, Cykelbranschen samt Sveriges Cykelåkerier, men fler väntas ansluta sig. Behovet är stort då trafiksäkerhetsarbetet tidigare mest fokuserat på att höja säkerheten för motorfordonsförare.

Åtgärder för att säkerställa sänkt fordonshastighet, vilket har bevisad effekt, har till exempel inte fått samma plats i debatten. Fokus riktas också ofta på konflikter mellan oskyddade trafikanter, menar Lars Strömgren:

– Enligt Transportstyrelsens olycksstatisk är det endast 1 % av alla olyckor som drabbar oskyddade trafikanter som sker mellan just fotgängare och cyklister. Därför borde trafiksäkerhetsarbetet inriktas på att minska olyckorna som orsakas av motorfordon.

För en fortsatt gynnsam utveckling för hållbara transportslag, något staten säger sig vilja se, följer ett ännu större behov av åtgärder i infrastrukturen för dessa. Här har den nya trafiksäkerhetsorganisationen en viktig uppgift att fylla, säger Lars Strömgren.

Trafiksäkerhetsrådet kommer att följa upp och opinionsbilda utifrån senaste forskningsrön och fakta kring trafiksäkerhet för att lyfta nivån i debatten. Exempel på frågor kan vara en sänkning av bashastigheten i tätorter, fler säkra passager för oskyddade trafikanter, välutformad infrastruktur och bättre drift och underhåll av cykelvägar och gångvägar.