Höstklädd – spridda temperaturer kräver flexibel klädsel

Vi är i en årstid som kan uppvisa hyfsat varma temperaturer såväl som isande kyliga morgnar vilket i sin tur kräver lite eftertanke när man klär på sig inför cykelrundan eller pendlingen till jobbet.    

Men, låt oss inte göra det svårare än vad det är.
Ett första tips är att kolla av vad väderlekstjänsten förutspår för väder under dagen och sedan försöka anpassa sig till det. Tumregeln att om du inte fryser på cykeln de första fem minuterna så är du för varmt klädd, gäller givetvis även på hösten.
Under sommarens rekordvarma veckor räckte det allt som oftast bara med cykelbrallor, en tröja, strumpor och hjälm. Nu blir det lite mera komplicerat men inte svårare än att rätt plagg kommer att göra jobbet.

Vi börjar nedifrån
Fötter – ett par tjockare strumpor kan räcka. Gör det inte det så gör ett par tunna skoöverdrag susen. De är lätta att stoppa ned i ryggfickan eller ryggsäcken när morgonkylan övergår till eftermiddagsvärme.

Ben – Ett par lösa benvärmare att sticka in under byxbenen kan  räcka. Även de lätta att ta av om man tycker att det är tillräckligt varmt på vägen hem. De finns i lite olika varianter och tjocklekar. När det blir kallar är det dags för cykelbyxor med långa ben.

Bål – En långärmad tröja med flockad insida över ett praktiskt underställ kan räcka om det inte är för kallt. Kan kompletteras med en väst. Är du typen som inte fryser så lätt kan västen undvaras, eller enkelt stoppas undan i en ficka eller ryggsäck. Är det riktigt kyligt så satsa på ett plagg som är vindtätare på framsidan och som släpper ut överskottsvärme längs ryggen.

Armar – Likt benen rekommenderar vi ett par lösa armvärmare. Enkla att ta av och värmer skönt om du upptäcker att fjunen på armarna inte värmer tillräckligt trots att solen skiner.

Händer – ett par tunna handskar med långa fingrar kan vara skönt på morgonen. Är det varmt så kan ett par kortfingrade göra susen. Handskar är bra att ha om man råkar köra omkull då de skyddar handflatorna. Finns i mängder av varianter och med olika gel-inlägg som även ger skydd för ”domnande” handflator.

Hals – en ”buff”, d.v.s. en halsduk sydd i ett stycke som du trär över huvudet är ingen dum ide. Den kan formas enkelt för att täcka mer eller mindre av halsen.

Huvud – bör skyddas av en hjälm men tycker du att de rikliga ventilationskanalerna släpper in för mycket ”frisk” luft så kan en tunn ”huvudduk”, d.v.s. en tunn mössa som får plats under hjälmen utan att äventyra skyddsförmågan, hjälpa.

Öron – kanske lite tidigt att redan nu frysa om öronen men gör du det så satsa på ett par öronvärmare – hur skönt som helst att slippa frysa om örsnibbarna.

Klä dig efter ”lager-på-lager-principen” – hellre två tunna plagg än ett tjockt. De värmer bättre och det blir även enklare att reglera temperaturen då man kan ta av ett av plaggen. Har du en tjock jacka och det är för varmt så blir det ju bara understället kvar när du ryckt av dig det yttersta plagget.