Klä dig rätt – håll kylan borta

För trettio år sedan såg man ut som en sämre kopia av Bibendum (Michelingubben) när man cyklade på vintern. Använde man lagerprincipen var det verkligen lager på lager som gällde och även den tunnaste cyklisten såg lite rund ut.

 

Med dagens moderna textilier är saken annorlunda. Ned till en temperatur runt 8-10 grader räcker det oftast bara med ett vindtätt underställ, en jacka i något funktionsmaterial samt dito byxor. Vi vet, det var vad vi hade på oss under cykelturen häromdagen.
Njae inte riktig, ett par skoöverdrag i neopren, ett tunt hjälmunderlag samt ett par handskar gjorde garderoben komplett. Lite kyligt första fem minuterna men sedan helt OK.

Sjunker temperaturen ner mot nollan så räcker dock inte plaggen ovan till utan då måste man ta till ett lager till och lite grövre ”don”. Här är några essentiella tips på hur du klär dig rätt för träning utomhus under vintern.

Vindtäta plagg håller kylan borta
I kall väderlek kan vindfaktorn göra att 0 grader upplevs som minus 15 grader. Att cykla är mycket kyligare än till exempel att ge sig ut på en löprunda. Detta i sin tur ställer högre krav på det yttersta lagrets förmåga att hålla vinden borta. Välj gärna ett plagg med Gore-tex så släpper det även ut överskottsvärme skulle du bli alltför varm vilket i sin tur gör att du svettas mindre och därmed lättare håller värmen. Satsa på ett plagg som är skuret för cykling så slipper du sitta och dra ned det i ryggen när du sitter böjd över cykeln.

Flerskiktsprincipen
Är det kallt ute så rekommenderar vi att man väljer ett underställ med vindskydd, d.v.s. det har ett vindtåligt material på framsidan. Är det ordentligt kallt så är det bara att ta på ett mellanlager, eller två under ytterplagget. Tumregeln för att veta att man inte är för varmt klädd är: Är du tillräckligt varm när du börjar cykla så är du för tjockt klädd.
Benen brukar klara sig bra med ett par fordrade långa cykelbyxor men fryser du om grenen kan ett extra par korta cykelbyxor på utsidan fungera.
Är det riktigt kallt så är det bara att ta fram underställsbyxorna = flerskiktsprincipen.

Då har vi i princip gått igenom basprincipen för att överleva på en cykel i kyla. Nu till lite detaljer, d.v.s. ömma punkter.

Ömma punkter
Några delar på vår kropp har en tendens att få problem med att hålla värmen i vinterkylan på en cykel, det brukar röra sig om huvud, skrevet, knän, fötter och händer.

Från topp till botten:
Öron/Huvud/Öron
Ofta fryser man om örsnibbarna och då gör ett par öronvärmare susen. Ett annat plagg som även kan användas till annat är en ”buff; som dels kan värma öronen men även halsen. Är det inte råkallt och hjälmen inte har 38 lufthål så kan det räcka med ett tunt ”hjälmunderlägg” för att hålla kylan borta. Inte tillräckligt?
Då kan man ta till en så kallad ”balaklava”.

Händer
Här är det storleken som främst avgör om det ska bli varmt för händerna eller inte. Tajta handskar som inte har plats för luft blir ofta kalla så; Köp inte för små – det är luften som isolerar. Tränger kylan ändå på så rekommenderar vi tumvantar, eller handskar av s.k. ”lobstermodell”, d.v.s. en handske med plats för pek- och långfinger samt ring- och lillfinger var för sig. Denna variant förenklar även manövreringen av cykeln jämört med tumvantar. Ibland kan domningar i händerna göra att man fryser och då kan handskar med avlastande gel i handflatan vara lösningen.

Skrev
Ned till tiogradersgränsen funkar det med ett par långa cykelbyxor med flossad insida. Kallare än så? Underställ eller så kan dubbla cykelbyxor vara lösningen. Det finns även underställsbyxor med ”vaddering” att ta till. Osäker om detta trots allt inte hjälper eller om du fryser och har tre mil hem? Stoppa ned en plastpåse framför det som värmas skall.

Knän
Lösa knävärmare gör susen. De kan tas på ute på träningsrundan om du märker att det är kallt om knäna och de funkar både under, och över dina byxor. Budgetvarianten är att ta ett par gamla utslitna långa cykelbyxor och med hjälp av saxen göra ett par knävärmare. Även här kan ett par plastpåsar rädda dig om du har en bra bit hem och fryser om knäna – bara att skära håll i och dra upp över knäna. Minskar luftdraget och höjer temperaturen tills du kommer hem till en varm dusch.

Fötterna
Brukar vara ett gissel. Vid inte allt för kalla temperaturer så går det att använda vanliga cykelskor – blir det kallare så är det skoöverdrag i neopren eller liknande som gäller. Varianterna är många och faktum är att de fungerar riktigt bra. Tills det blir så kallt så att till och med vevarmen kyler ned pedalen som i sin tur kyler ned skosulan.

Då räcker inte ens cykelskor avsedda för vinterbuk till utan då är det elektriska värmesulor som gäller, eller så byter du ut pedalerna till vanliga standardpedaler och cykla i annat än tunna cykelskor – d.v.s. i något rejälare. Du kommer att bli förvånad hur mycket varmare det känns och vad det där med att cykla utan att foten fastknäppt i pedalen gör för ditt rundtramp tvistar experterna fortfarande om – en del säger att du får bättre rundtramp genom att INTE sitta fast i pedalerna och andra att du får sämre. Trots allt är det viktiga att du håller dig varm och ATT du tränar – för det är ju som vi alla vet – det bästa träningspasset är det som blir av.

Håll värmen i vinter!

Lycka till!