Klimatsmarta partners till Skandis Bike Weekend

Skandis Bike Weekend gjorde under förra veckan klart med ytterligare två viktiga samarbeten. De senaste företagen att avtala partnerskap med cykelhelgen är Citygross och maskinuthyraren Ramirent.

Det är sedan tidigare tydligt att Skandis Bike Weekend satsar på sitt CSR-arbete i och samarbetet med Barncancerfondens cykelkoncept Ride Of Hope. Nu vill arrangören också profilera sig som ett klimatsmart evenemang.

– Vi är först och främst en cykelhelg som med massor av härliga ingredienser som på sikt ska locka tusentals motionärer till Uppsala, säger Niklas Ulander, ansvarig för projektet hos evenemangsbolaget QASE. Att vi dessutom kan uppfattas som en ”good citizen” är en fin bonus som också säkert bidrar till att locka fler cyklister till Uppsala.

– Skandis Bike Weekend är ett komplext arrangemang med totalt fyra lopp för både motionärer och proffs under två dagar. Att vi dessutom håller till mitt i centrala Uppsala sätter ytterligare press på oss som arrangör och då är partnerskap som dessa direkt avgörande för ett lyckat arrangemang.

Att både Ramirent och Citygross har egna strategier och policys för att bidra till klimatet råder det inga tvivel om, och enligt personerna bakom dessa samarbeten är det heller ingen tillfällighet att man valt och satsa på just Skandis Bike Weekend.

– Vi är en ledande aktör inom vår bransch och för att behålla den positionen så är det viktigt att vi tar ett ansvar gällande klimatet samt att vi kommunicerar vårt arbete. Vi bygger vår verksamhet på grön lönsamhet och har ett utpräglat miljöarbete med ett eget trademark,-”Ramirent Ecosolve”, berättar Jan Liljestrand som är ansvarig vid Ramirent i Uppsala. Vi tycker dessutom om sport och som partner till Skandis Bike Weekend så profileras vi tillsammans med idrott i ett klimatsmart sammanhang, där slår vi alltså två flugor i en smäll, avslutar en glad Jan Liljestrand.

Båda dessa samarbeten sker lokalt i Uppsala, en stad med stort fokus på miljö. Uppsala ligger i framkant när det gäller hållbarhet och har bland annat nyligen blivit utsedd till en av finalisterna i WWF: s Earth Hour City Challange.

– Klimatarbetet är viktig och vi hoppas att alla värnar om miljön, både företag och privatpersoner. Vi har en centralt fastställd CSR-policy på Citygross som omfattar etik, socialt ansvar och miljö. I det dagliga arbetet är det upp till varje enskilt varuhus att leva upp till företagets policy. Jag tycker att Skandis Bike Weekend omfattas av alla tre punkter och därför känns detta samarbete extra roligt, säger Stefan Öhgren som ansvarar för butiken i Uppsala.

Skandis Bike Weekend vill hjälpa till att synliggöra Uppsalas klimatmål och bidra till att staden når de mål som sats upp. En del i arbetet är att öka vardagscyklandet i Uppsala.

– Uppsala Kommun gör massor av bra insatser för att underlätta för cyklisterna och vi ska göra allt vi kan för att cyklisterna ska bli fler. Vilket sätt kan bättre bidra till att fler börjar cykla än att utmana sig själv i ett motionslopp på hemmaplan?, avslutar Niklas Ulander.