Kosttillskott för cyklister

Flera olika studier har visat att mycket aktiva människor behöver högre nivåer av energiproducerande och muskelreparerande näringsämnen. Även om cyklister äter mer än vad mindre aktiva människor gör kan det vara svårt att få i sig all näring genom kosten. Tillskott kan därför vara en bra hjälp om man vill prestera på topp. Här listar vi fyra tillskott som cyklister kan dra nytta av.

 

 D-vitamin

Väldigt många personer som bor i solfattiga länder har för låga nivåer av D-vitamin. Att få tillräckliga nivåer från mat är svårt eftersom det är få födoämnen som innehåller vitaminen. D-vitamin finns i fet fisk, ost, äggula och berikade livsmedel, men det räcker inte för personer med hög aktivitetsnivå. D-vitamin tillverkas naturligt i kroppen av solljus, men under vintern i Sverige får vi inte tillräckligt med sol för att få upp tillräckliga nivåer. Även cyklister som håller på med mycket uteträning kan få brister på vintern samt om de använder solskydd under sommaren. D-vitamin används för att bygga upp skelettet och musklerna samt för metabolismen. Forskning har visat att om man höjer D-vitaminnivån i blodet från 75 till 100 nmol/L kan ens aerobiska kapacitet, muskeltillväxt, muskelkraft, skelettdensitet och återhämtning förbättras.

 Magnesium

Kroppen använder den här essentiella mineralen för att bibehålla hälsosamt blodtryck, skelettutveckling, blodsocker, muskler och nervfunktioner. Magnesium spelar dessutom en nyckelroll i konverteringen av kolhydrater och fett till bränsle.  Det är enkelt att få magnesium genom dieten eftersom det finns i en rad olika animaliska och vegetabiliska livsmedel. När man tränar hårt kan det dock behövas tillskott eftersom man svettas och kissar ut mineralen. En aktiv cyklist behöver 20 procent mer magnesium än en person som har en normal aktivitetsnivå. För att fortsätta ha hälsosamma muskler och skelett när vi åldras krävs det tillräckliga mängder med magnesium.

 CBD-olja

Idag tar många elitcyklister CBD-olja för att hantera stress och smärta. Cykling är en krävande sport och atleteter måste återhämta sig fort, både fysiskt och psykiskt. CBD-olja är en förening, cannabidiol, som finns i marijuanaplantan. Oljan är inte psykoaktiv och inte beroendeframkallande. Mer ingående information om CBD finns här. Den främsta anledningen till att cyklister använder cannabidiol är för att ämnet innehåller flera kemikalier som förändrar vår uppfattning av smärta. För cyklister som många gånger måste fortsätta cykla trots smärtsamma skador är det en mycket användbar effekt. CBD-olja minskar även inflammation i mänsklig vävnad. Cyklister som kan hantera inflammation kan återhämta sig snabbare, uppleva mindre smärta och prestera bättre under träning. Ibuprofen är en smärtstillande som ofta används av elitcyklister, men medicinen kan leda till magsår och magblödningar. CBD-olja har mycket färre biverkningar. Cannabidiol minskar även oro, stress och rastlöshet eftersom det påverkar hjärnans nivåer av serotonin. För elitcyklister som ofta upplever extrem stress är det en välkommen effekt.

 Kreatin

Kreatin är ett populärt kosttillskott som främst tas i samband med muskelprestation och uppladdning. Det är en naturlig syra som formas i proteinmetabolismen. Kreatin hjälper kroppen att producera ATP, ett bränsle som muskler använder vid högintensivt och kortvarigt arbete. ATP fyller en viktig funktion kring cellernas energihantering och vid produktionen av ny muskelvävnad. Kreatin fungerar främst som en buffert av energi i musklerna och bufferten kan användas för att skapa ett extra tryck under träningen. Maxstyrkan kan därmed ökas och du kan prestera mer. Cyklister som vill upprätthålla intensiteten lite längre och orka lite mer kan använda sig av kreatin. PH-balansen i musklerna påverkas också av kreatin och det kan motverka bildningen av mjölksyra. Musklernas prestation och uthållighet under ett långt träningspass kan därför förbättras med tillskottet. Kreatin finns naturligt i musklerna och i animaliska livsmedel som kött och fisk.