Malmstens krönika; Nu e de slut

Det var ett tag sedan men nu kan vi åter presentera några rader från Johan ”Chipskungen” Malmsten. Denna gång handlar det om; ”Säsongsavslut”.

Malmstens rader följer nedan:

”Då börjar de poppa upp små tecken på att säsongen går mot sitt slut. Sociala medier börjar fyllas på med bilder från solnedgångar, kvällsdopp och just folk som sprätter lite trainer i nån källare.

En del köttar lite alternativ träning och provar nå nytt likt konstgjord andning och tro att det är så man behåller motivationen uppe hela vägen igenom säsongen. Typ trötta ut systemet, fortsätter tävla för att förr eller senare kommer resultaten bara tillräckligt många blir trötta i ben och skallen och till slut lägger ner för året.

När är säsongen över då?

Man bestämmer att detta är sista loppet för i år. Punkt.

Jag är väl en av de som är kritiska mot att inte vila. Träna hur mycket du vill, vilar du inte blir de skit av de. Precis som i verkliga jobbelivet, vem hade sagt: Trevlig semester!! och efter helgen bara kört till jobbet å jobbat ett par timmar om dagen ändå?? Då sitter de rätt gött med sina 4-5 veckor…och man tar sig igenom nästa halvår till julen……

VILA! Helt stilla. Inte ”vila” som i att ut å rulla 2 timmar lätt. ”Vila” som i att jogga 5km lugnt. Passa på och VILA!!

Ta 2 veckor. Helt utan träning. Inte ett ombyte.

Och dessutom, det är inte bara dig de handlar om. Passa på ge kompisar, familj, hus å hem en liten boost så kan du hoppa på träningen med gott samvete och ryggsäcken full av motivation.

Jag anser att, behöver man inte vila från de som varit hade man rätt mycket mer och ge.

Själv spyr jag rätt ut på cykel alldeles för tidigt på säsongen. Kan va jag överarbetar de genom att cykla för få lopp och skallen jobbar rätt hårt under de få tillfällena…? Mest troligt. Kör man mååånga lopp, kan tanken slå en:

Jag tar de nästa helg eller nästa helg…man ger sig själv en ny chans hela tiden.

Så arbetar inte jag iaf. Do or Die på varje lopp.

Dessutom, nu såhärårs dyker de ju upp något som heter cyclocross…..kan sätta käppar i vilan/träningshjulen. Antingen kör man fullt ut, bara gör en u sväng i skallen och ställer in dyngmoppen och stegrar ut med cx hingsten med flaggan i top, eller, man kan gilla läget och vinterträna enligt planen med resultat på cx tävlingarna och räkna med att de blir mellanmjölk av de.

Eller, jag hoppar cx och laddar som en gnu för nästa år.

Själv körde jag danska vintercupen på mtb, Slush Cup, 6 race från November till April med väder från +15 till -10. Träna träna, vila 2 dagar, race, vila, träna träna osv.

Tyckte de funkade bra, blir en liten sporre var 4e vecka med nr skylt och en liten avstämning på hur man ligger till. Blir de så iår? Lägger jag till cx i kalendern? Ingen aning;)

Tendensen är lite att de som kör året runt, sällan tar de en eller ett par kliv framåt.

Man kan vinna året runt men just komma till första racet å Boom! -Satan, vad har du tränat i vinter?? Den raden uteblir. Som jag sa, de blir riktigt svårt att avancera och varför ska Mattias Wengelin konstra med resultat i bakfickan som CX SM guld, XCO SM guld, XCE silver samt SM medalj på långlopp?!? Galet bra!

En sådan klassåkare har de året runt.

Jag tycker oavsett nivå ska tangomanövern annamas, två steg fram, ett steg bakåt för att se över situationen.

Och var ärlig, riktigt ärlig. Ursäkterna ska/behöver du inte dra för dig själv, inte till någon annan heller.

Bara ta itu med de.

Skriv ner på ett papper:

Vad gjorde jag vinter/vår för att de blev så här under sommar/höst?

Vad blev bra/mindre bra? Varför blev de så?

Vad blev katastrof/succe? Varför blev de så?

Förbättra mina svagheter. Förbättra mina styrkor.

Och framförallt: Hur står de till innanför pannbenet?

Tricket för kommande vinter är inte att ta programmet och vännerna från 2015-2016 och köra samma träningsprogram en gång till.

Du kanske tänker:

Ifjol körde jag detta och vet hur de ska kännas…Då kan jag köra mot fjolårets sparade information och spar tid och pengar. Bara köra de. Enkelt,eller? Just till den dagen du är ur linje och måste öka eller skulle kunna öka i tid och belastning…..

Mest troligt blir de samma visa igen kommande säsong. Du blir iaf inte bättre. Alltid pusha framåt. Kör du på gamla siffror och du är ”bra på de” med tider och watt kan de bli att du trampar vatten för att vänta in schemat och bränner 3 veckor av träning som du kunde istället avancerat på.

Lägg om träningen, kör i sk Block, kör på tider, lätt/medel/tung vecka etc

Däremot om du har haft en kanonsäsong, med vinster, många bra genomförda lopp, aktiviteter, skadefri, nästan aldrig sjuk? Då hade jag heller inte kört samma genomförda plan.

Räkna med att mååånga kommer sitta i källaren och vara ute på vägarna i vinter med pannlampa och jaga timmar och mil, svettas, tidig morgon och sen kväll, svära och bara längta tills premiären för att få spöa, just dig.

Dessutom kan de vara läge och kika över uppläggen på racen som du nu tävlat eller genomfört.

Du kan vara starkast i världen men har du huvudet under armen blir du ett lätt byte. I den meningen är Bianchi Tre-Berg och Allebike/Serneke teamen på min näthinna. De teamen har kommandot just nu, stenhårt. De kör som lag, alla är starka, de gör dem ruggigt svårslagna.

Mentala biten är A och O. Taktik kan göra dig till en vinnare i tuffa situationer. Om du är tröttast i hela fältet kan en attack sitta som en smäck. Likaså, skallen är din värsta fiende.

Sköt endast din egen gräsmatta och låt grannarna undra vad gjort i vinter för att få den att se ut som en golfgreen till våren….

Offseasons top 5 (fram till 1 Nov):

Våga vila/Bra för alla.

Träna alternativt/Bra för kroppen.

Skallen/Ditt bästa verktyg i alla lägen.

Träningsplanen/Din trygghet.

Gör jobbet/Lämna ursäkterna i en soptunna!

Mot 2017 med stormsteg!!

Chipskungen

PS! Vill ni läsa om mitt sämsta race i år, kika in på min facebooksida, galet :)