Test: Merida Scultura SL Team – Vridstyvt tävlingsspjut!

Attack!

Attack!

Efter att ha sponsrat ett världsledande mtb-lag under flera år tar Merida nästa säsong steget in Pro Tour-cirkusen i och med att man blir cykelsponsor till det italienska Lamprelaget; vars nya namn blir: Lampre-Merida då Merida även går in som namnsponsor. Velo.se har testat cykeln som laget ska cykla på;  Merida Scultura  SL Team, en skapelse i karbonsvart med Meridas karaktäristiska neongröna dekorlinjer samt dekaler i vitt. Även om man inte kan beskylla Merida för att ha för många anställda på designavdelningen så är cykeln snygg i all sin enkelhet, något som vi fått bekräftat av alla de som ville fram och känna och klämma på skapelsen som bara väger cirka 6,6 kilo med våra testpedaler.
Och just den låga vikten är något av det första som slår en när man trampar iväg på denna fullblodsracer – avsaknaden av massa under kroppen är påtaglig. Det känns som luft. En annan sak som man direkt noterar är geometrin. Här snackar vi racercykel; gjord för att ta dig så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B – punkt slut! Men även om ett fullblodsproffs kräva en fullblodsracer så ska ju även detta fullblodsproffs sitta en sisådär sex-sju timmar om dagen på sitt arbetsredskap och då måste det till en viss smula komfort. Frågan blir då; är denna Merida Scultura SL Team komfortabel? Ja, förvånansvärt komfortabel blir svaret.

Vridstyv

En annan sak ett proffs kräver är; vridstyvhet. Det ska svara i pedalerna när man trampar till på dem. Kraften ska gå ned i asfalten via bakhjulet. Sugs den upp i ramen och andra komponenter så eldar man för kråkorna. Svarar denna Merida Scultura SL Team när man trampar på pedalerna? Ja, verkligen. Det är tur att ramen inte kan prata och mana på mig; för den vill ha mer hela tiden. Och den ger tillbaka med en gång. Allt går ned i backen och milen försvinner bakom mig i en strid ström.

Team Lampre-Meridas arbetsredskap: Merida Scultura SL Team

Team Lampre-Meridas arbetsredskap: Merida Scultura SL Team

Fåglarna kvittrar och löven rasslar nu när det är höst och de ska ramla ned för att göra sitt livs sista färd mot att bli jord igen . Jag kommer på mig själv att jag  blir glad av cykeln – ett nog så gott betyg!

Ram och gaffel är som sig bör i karbon och man hittar mängder av dekaler här och där på ramen som talar om materialets goda egenskaper, eller den designade ramdelens förträffligheter. Dekaler där det står;  ”SHM Super High Modulus Carbon fibers” förstärker materialimagen –  dekaler där det står; ” BB 386 Power  House” förstäker ingenjörernas arbete. Ett arbete som till stor del verkar har gått ut på att man ska optimera varje ramdels design och funktionsuppgift. Ett undre ramrör som är brett och vridstyvt från vevlagerhuset upp mot styrhuvudets nedre infästning och även det feta vevlagerhuset bidrar till att hålla emot ”twisten” som uppstår när man stampar till på pedalerna. Det feta underröret smalnar av något vid infästningen till styrhuvudet som även det smalnar av upptill.

Ett fet nedre ramrör ger bra vridstyvhet

Ett fet nedre ramrör ger bra vridstyvhet

Vi tar några dekalförklaringar:
1,5 X Taper  = Styrhuvudet är 50 % bredare nertill än upptill
Bio Fiber Damping Compund – Material som används i gafflarna för att minska vibrationerna
Nano Matrix Carbon – Karbonet har nanopartiklar för ökad styrka
SHM Super High Modulus Carbon Fibers – Karbonfiber som är extremt starka
BB 386 Power House – Vevlagerhus med extra stor diameter för ökad vridstyvhet

Platta rör

Överröret i sin tur smalnar av bakåt bort mot infästningen av sadelstolpen där det ”delar på sig” och  mjukt löper ned mot bakhjulet i en elliptisk form. Det känns och syns att man även har jobbat en hel del med designen på baktriangeln och dess rör. En dekal ovanför bromsen förkunnar; Flex Stay, med vilket det menas att de övre ramrören är gjorda för att minimera vibrationer. Lite förvånande så är de nedre bakgaffelrören profilerade tvärtom som de övre, som är platta (ja, ska man vara noga så är de nog mera elliptiska än platta) på tvären, dvs de är betydligt bredare än höga vilket gör att cykeln känns otroligt vibrationsfri och komfortabel att cykla på.

Flex Stay - platta övre bakgaffelrör för maximal komfort

Flex Stay – platta övre bakgaffelrör för maximal komfort

Ibland kan riktigt styva karbonramar kännas som att man konstant cyklade över en tvättbräda med risk för att plomberna i tänderna ramlar ut. Så är inte fallet med Merida Scultura SL Team – likt den varma kniven i halvsmält smör glider man fram över asfalten. Tappar den inte i driv och styvhet kan man ju då undra? Nej, faktiskt inte. Det här är ett vridstyvt tävlingsspjut…

Ram, hjul och komponenter, i det här fallet hjul från DT och SRAMs REd-grupp arbetar i symbios. OK, det är inte så mycket symbios över de så kallade snabbkopplingarna som sitter på DT-hjulen. Man ska vrida (!?) på dem istället för att helt enkelt bara lossa hävarmen och skaka ur hjulet. Vi säger bara; ”Snabbkopplingar” – lyssna på ordet!  Det ska gå snabbt att ta av hjulet! Jag kan aldrig i mitt liv tro att något proffslag kommer att använda hjul som man ska skruva av – det tar för lång tid. Har man kontrakt med DT om deras hjul så byter man säkerligen ut dessa vridarmar mot snabbkopplingar.

För tusan! Tullio Campagnolo frös fingarna av sig när han på ett bergspass i vårvinterväder försökte lossa ett par vingmuttrar och samtidig kom på idén till det som sedan blev snabbkopplingar, så kom nu inte dragandes med en ny variant bara för att det ska vara en ny variant? Bortser vi från denna fadäs med DT-hjulen, som turligt nog inte påverkar hur de känns att cykla på, så är hjulen både snygga att se på samt väldigt sköna att cykla på.

Antalet ekrar är; 18 fram och 24 bak i ett mönster som är lite ovanligt; ett par som har ett-kors följt av en eker som går rakt ut från navet. Bak har hjulen fyra par om två ekrar som korsar varandra  plus fyra ensamma ekrar per navsida vilket ger 4 x 2 + 4 x 1 per sida = totalt 24 ekrar. Fram blir sifforna som följer; 3 x 2 + 3 x 1 = totalt 18 ekrar. Vikten på hjulparet är cirka 2.45 kg inklusive däck, slang, kassett och de bedrövliga ”snabbkopplingarna”. Detta innebär att resten, dvs ram, gaffel, Red-gruppen, pedaler, sadel, sadelstolpe och styre samt vajrar då väger endast cirka 4,15 kg – imponerande lågt!

SRAM RED

Srams växelsystem med bara en spak för upp- och nedväxlkingar kan tyckas knöligt att bemästra i början men faktum är att det är väldigt intuitivt, dvs enkelt att lära sig. Bra en spak att hålla reda på; två klick för en lättare växel bak och ett klick för en tyngre. Tvärtom för vänstra reglaget. Bromsarna är lätta att modulera och handtagen sköna att hålla i. Vevarmarna har minimalt flex och kedjan klättrar direkt från lilla till stora klingan. Som ”livlina sitter det ett ”kedejdroppskydd” innanför minsta klingan fram skulle kedjan vilja smita nedanför vid en snabb nedväxling från stora kedjehjulet till det lilla.Styre och styrstam samt sadelstolpe är från PRC och i karbon. Ett lite frågetecken för monorailen på Selle Italiasadeln, som ej är av konventionell sort utan i plast och utformade på ett sådan sätt att svikten minskar. Några testpiloter uttryckte ett frågetecken för lösningen  men ingen klagade på sadelkomforten med mer än att de ”inte gillade sadeln”. Vi har skrivit det förr; Kör minst femtio mil på sadeln innan du byter ut den!

Styvt vevparti från Sram - Red

Styvt vevparti från Sram – Red

En kort summering

Lätt supervridstyv cykel som parar komfort med prestanda. Med toppkomponenterna från Sram och DT så får man ett ”paketet” som  levererar.

Så här skrev en testpilot om cykeln:

”Jag tycker cykeln är superskön.Den var lätt och otroligt vridstyv och svarade bra vid igångdrag vilket gav en en härlig racerkänsla och åkegenskaperna är på topp. Den  är snygg och då speciellt ramen eftersom vajrarna löper i ramen. Med Sram Red och DT-hjulen så blir ju cykeln av högsta klass”.

Hjulen lossas genom att du ”skruvar” bort dem med ”snabbkopplingen”?!

Till den sköna gången ska även gaffelns egenskaper adderas. Sculturan har en väl avvägd framgaffel. Den dämpar vägvibrationerna och ger dig förtroende i kurvorna trots att hela frampartiet har ”racerkänsla” , dvs det är designat för tävling och reagerar snabbt och koncist på dina manövrar med styret. Det är bara att styra och sikta!

Åkegenskaper

Klättring:
Ett av Sculturans bästa områden. Proffsen lär inte bli besvikna. Noll flex gör att klättringarna blir roligare och försöker du accelera så  ökar fasten genast.

Kurvor:
Tävlingsgeometri med viss tendens till nervositet – kanske inget för nybörjarmotionärern men det här är en proffscykel – ett tävlingsinstrument! Trots detta lätt att styra och ”styra över”.

Slätan:
Kryp ihop bakom styret och peta i växel efter växel. Allt kraft på du lägger ned på pedalerna resulterar åter i en fartökning. Med den minimala massan känns det även lättare/roligare att trycka på.

Komfort:
Full pott – länge sedan vi testade något som komfortabelt som denna Merida Scultura SL  Team. Trots att vissa testare gnällde på kombon sadel/sadelstolpe.

Komponentval:
Toppbetyg förutom en sak; vem tusan på DT har kommit på den fullkomligt usla idén om att ersätta snabbkopplingar med lösningen att man ska skruva fast hjulet med hjälp av en ”snabbkopplingsdesignad”  ”spak”? Sparka den ansvarige och gör om och gör rätt! I övrigt funkar DT-hjulen hur bra som helst, lätta och accelarationssnabba. Kronan på verket SRAM Red – en spak för både upp- och nedväxlingar – klockrent! Lägg därtill styre, styrstam och sadelstolpe i karbon samt sadel från Selle Italia – topp notch! Ska vi vara petiga; kanske ett minus för att styret är runt och inte har en platt ovandel för handflatorna vilket ger bättre komfort .

Backen börjar - dags att stampa till på pedalarna!

Backen börjar – dags att stampa till på pedalarna!

Det här är det bästa med hojen:
Ramens otroliga komfort parat med dess vridstyvhet.

Det här skulle jag uppgradera:
Montera riktiga snabbkopplingar -annars – inget!

Velo.se rekommenderar den till dig som:
Vill ha något av det bästa som finns att tillgå. OBS! Du bör ha en viss cykelvana för att fullt ut kunna njuta av detta tävlingsinstrument men sett till komforten så passar den alla, från proffs till rena nybörjare.

Köp något annat om du:
Tvekar det minsta inför priset!

Betyg: 4,9 – Snabbkopplingarna gör att det inte blir full pott!
Kvalitetskänsla: 5

Testpilot Robin Niller matar på längs Edsviken

Testpilot Robin Niller matar på längs Edsviken

Fakta

Merida Scultura SL Team

RAM:  Carbon Scultura Superlite BB386

UCI-godkännd

UCI-godkännd

GAFFEL:  Carbon superlite-S taper

BROMSAR: Sram Red Carbon

REGLAGE:  Sram RED 10

FRAMVÄXEL:  Sram RED

BAKVÄXEL: Sram RED

VEVPARTI: Sram Red 53-39 GXP

HJUL:  DT Swiss RR1450 tricon

DÄCK:  Vittoria Diamante Pro Radial 22 220 KV

KEDJA: Sram PC-1091

KASSETT:  Sram OG1090 11-28

STYRE: FSA K-Force Ergo OS (Testexemplaret var utrustad med ?

STYRSTAM:  PRC Team OS -7

SADELSTOLPE:  PRC monolink Carbon superlite 27.2

SADEL:  Selle Italia SLR Monolink

Snygg sadelstolpsklämma i karbon

Snygg sadelstolpsklämma i karbon

PEDAL:              -

VIKT:  6,29

STORLEK:  47-50-52-54-56-59 cm

Pris: 64.995 kronor

Leverantör: Merida Sverige

Matchande gröna nav på DT Tricon-hjulen

Matchande gröna nav på DT Tricon-hjulen

 

"Schwoooosschaat" överör

”Schwooooschaat” överör

Styrstam och styre i karbon från PRC respektive FSA

Styrstam och styre i karbon från PRC respektive FSA

 

Sram Red-växel och tiodelad krans

Sram Red-växel och tiodelad krans

 

Styrhuvud med X 1.5 dvs det har 50 % större diameter nertill

Styrhuvud med X 1.5 Taper, dvs det har 50 % större diameter nertill. Observera justerskruven för bromsen – enkel att använda – samt ingången för växelvajern.

 

Nedre bakgre gaffelrör som är högre än vad de är breda

Nedre bakgre gaffelrör som är högre än var de är breda

 

Anti kedjedroppare

Anti kedjedroppare