Minitest: Orbea Orca M20i – De ää schtabilt!

Vår eminenta cykeltestare Magnus har den senaste tiden trakterat en Orbea Orca M20 med Ultegra Di2. Han verkar nöjd efter att initialt varit lite tveksam (något som han inte lär erkänna) och läser man hans rader så förundras man över hur bra är egentligen Orca M20…?

 ”De ää schtabilt!  (Ett berömt uttryck från Tingsryds amerikanska hockeytränare)

Hur skapar man en cykel som är nästan allt på en gång utan att det känns som en kompromiss? Orbea har lyckats med just detta.

Efter min första runda på den här skönheten i mattsvart, grått och med röda detaljer så har jag svårt att få fram något spontant som känns typiskt för den här cykeln.

Efter lite funderingar så skulle jag vilja uttrycka det så här: Den levererar hela tiden, mer och mer och den känns bättre för varje runda jag kör.

Som inbiten motorcyklist får jag direkt associationer till de Ducatihojar jag har haft.

V-twinen varvar inte lika mycket som en radfyra, vridmomentet är jämnare och kraftigare, man behöver inte pressa motorn lika hårt. Det känns som det går långsammare men varvtiderna säger något annat. Jag har bättre stabilitet och kan hålla en högre fart i kurvorna. Med ett lugn. Och det känns bättre för varje varv.

Det är precis så den här hojen uppför sig.

Känslan av lugn när jag ligger i klungan, jag behöver inte passa styret hela tiden, trycker jag på ordentligt nedför så är M20  ”rock solid” vilket gör att jag vågar lite mer, lite snabbare…..

Ojämnheter i vägbanan passeras utan minsta tendens till nervositet.

Vill jag pumpa på uppför så svarar den: jag är med, öka.

Orca M20 tar aldrig över kommandot som en del aggressivare cyklar kan göra.

Den levererar bara exakt vad du vill att den skall göra. Det skapar ett förtroende, som också utmanar dig som cyklist. Jag är redskapet, nu är det upp till dig att bli en bättre cyklist. Jag kommer inte att svika.

Orbea Orca M20i säljs av www.secondhandbike.se på Riddargatan 29 , Östermalm.

Priset är 29.000 kronor.

Komponenter

  • Frame Orbea Orca carbon OME, monocoque,tapered 1-1/8″ – 1,5″, PF 86mm, powermeter compatible, brake internal cable routing, EC/DC compatible, 130mm rear spacing, 27,2mm seat tube.
  • Fork Orca OME carbon fork, full carbon steerer, tapered 1-1/8″ – 1,5″, carbon dropouts.
  • Crankset FSA Gossamer Pro 34x50t
  • Headset FSA 1-1/8 – 1-1/2″ Integrated Carbon Cup ACB Bearings
  • Handlebar FSA Gossamer Compact
  • Stem FSA Gossamer Pro
  • Shifters Shimano Ultegra 6870 Di2
  • Brakes Shimano Ultegra 6800
  • Cassette Shimano 105 5800 11-28t 11-Speed
  • Rear derailleur Shimano Ultegra 6870 Di2
  • Front derailleur Shimano Ultegra 6870 Di2
  • Chain Fsa Team Issue
  • Wheels Vision Team 30 Comp Clincher
  • Tyres Vittoria Rubino Foldable 700×25 60TPI G+
  • Pedals N/A
  • Seatpost Orbea OC-II Carbon 27.2x350mm
  • Saddle Prologo Kappa Evo STN size 134 mm
  • Handlebar Plugs Bar Tape
  • REAR BRAKE Shimano Ultegra 6800