Motionisttest: Crescent Nano – en cykel som växer

Att lyfta en cykel och känna hur tung den är, eller ska vi kanske skriva: hur lätt den är? är något som de flesta gör när de ska cykla på en ny cykel eller bara tar en titt – det man också gör är att man trycker in bromshandtaget för att se hur det känns… Ibland kan det dock vare en viss diskrepens mellan hur tung/lätt cykeln kändes när man lyfte den och hur tung/lätt den känns när man cyklar på den. Massan som måste accelereras, dvs. främst hjul, påverkar i stor utsträckning hur ”tung/lätt” upplevelsen blir.

Crescent Nano 608 - motionsracer som växer

Crescent Nano 608 – motionsracer som växer

Men ibland så ställer sig ändå dessa regler på ända – något som är fallet med Crescents instegsracer för motionister: Crescent Nano. En skapelse med hydroformad aluminiumram samt med gaffelben i kevlar och hjul med nav och fälgar från Cycleuropes eget märke; Tec – vilket för övrigt även gäller styre, styrstam samt sadel och sadelstolpe. Växlar från Shimano; Tiagra bak och Sora fram.

När man lyfter ut hojen genom dörren efter att ha snajsat runt på en cykel vägandes låga 6,6 kilo så känns den lite tung. Den okulära besiktningen förloras också i jämförelse med 6,6-kiloshojen men som sagt var: det är inte ingredienserna i puddingen som avgör hur det smakar utan själva provsmakningen.

Sagt och gjort: jag ger mig iväg på min standardiserade testrunda. Först är det en

Komfortgaffel i karbon

Komfortgaffel i karbon

kilometer grusväg av den sämre sorten. Utmärkt tillfälle att testa komfort samt om
något sitter löst. Ett visst glapp noteras i styrlagret så jag stannar och halar fram
insexnycklarna samtidigt som regnet börjar…  Sådärja – Åtgärdat!

Nu känns allt tajtare och väl ute på asfaltsvägen matar jag i en tyngre växel – attan!
Lite feljusterat bak – jag skruvar några varv på justerskruven som sitter så påpassligt
bra strax innanför vänster broms-/växelreglage… J Sådärja – Åtgärdat!

Första backen närmar sig och jag petar i en lättare växel bak, ställer mig upp och känner genast
att det handlar om en annan geometri och att framgaffeln har en helt annan ”lutning” än
racerspjutet från Merida. Här är det mera ”laidback” design som gäller – dels tack vare/på grund
av ramen i aluminium men även sett till cykelns målgrupp – motionärer med långt mindre mil i
benen än ett fullblodsproffs i ett Pro Tour-lag.

Till en början känns cykeln seg men redan efter några kilometer börjar jag sitta in mig. Tack vare kevlargaffeln och dess design är komforten förvånansvärt bra. OK; inte i paritet med en cykel med karbonram för 65.000 kronor men den är av så pass god nivå att den får klart godkänt.

Detta trots att hjulen känns något ”livlösa” vilket gör ram och gaffel excelererar ännu mer i det härad som cykeln är gjord för; nyborna motionister som kör motionslopp. Betänk att hela skapelsen endast kostar cirka 9.000 kronor.

HF = Hydroformade rör

HF = Hydroformade trippelreducerade rör

Ramens rör är hydroformade, dvs. de formas under högt vattentryck, och designen delar verkligen betraktarna i två läger, de som tycker att den är snygg och annorlunda och de som inte alls gillar den.

Dock har man tänkt till lite när man utformat rören med tanke på var på cykeln de ska sitta. De övre bakgaffelrören är formade för att ge komfort, på mitten ät de är elliptiska och bredare än höga sett från cykelns längdriktning och fäster strax framför sadelstolpen på överröret vilket i sin tur skapar en liten ”triangel” som i sin tur ger ökad styrka.  Ramens överrör är smalare baktill vid infästningen mot sadelstolpen för att ”tjockna” till fram mot styrhuvudet. Ett styrhuvud som är lagom oversize utan att för den skull se ”överjäst” ut.

Enda röret som är runt är sadelstolpsröret. Underröret är trekantigt och något tjockare framme vid styrhuvudet men sedan jämnsmalt ned mot vevpartiet som har ett vevlagerhus av gammal storlek. Här finner vi även cykelns akilleshäl; ett FSA vevlager; FSA Tempo, med gammal fyrkantsaxel ger tyvärr viss flex i sidled vilket i sin tur ger lite kedjeskrap när man har kedjan på de mindre dreven bak och stora drevet fram.

Det är inte lika illa som det var på forna tiders stålramar från mitten av -80-talet men

Flexig fyrkantsaxel

Flexig fyrkantsaxel

dock så irriterar det en smula. Det går att få bort det till viss del genom att justera
framväxeln med växelreglaget men när du petar ner kedjan på minsta drevet bak i
medvinden så är det omöjligt att undvika.

Någonstans måste man spara in på kostnaderna och vi vet inte vad modernare lagerhus
kan kosta men nog borde man kostat på sig denna kostnad när Crescent Nano
överraskar så positivt när det gäller cykelegenskaperna?

Styrningen är stabil och till viss del känns det som att den understyr något. Den går tryggt i kurvorna och utför känns den förtroendeingivande. Det är inga som helst problem att släppa styret – cykeln går rakt fram av sig själv. Geometrin känns suveränt neutral. Den sticker inte ut någonstans och överraskar inte utan man vet hela tiden vart man har cykeln. Uppför manar den inte på utan det är mera; ”bara lugn – vi kommer upp utan att förta oss”. På slätan är det enkelt att hitta en position som vinner väg men ska det attackeras så är den kanske inte den vassaste kniven i lådan. Men lugn, du segar dig ifatt!

Hjulen är hederligt ekrade så skulle en eker gå av går det enkelt att laga. Inte världens lättaste fälg men de svarar bra och har en bra kompromiss mellan komfort och styvhet som dock lutar lite mer åt styvhet. Ett par lättare hjul skulle dock ge cykeln ett lyft så vi rekommenderar ett par ”söndagshjul” om du blir biten av cykling som motionsform. Till en början duger de dock bra.

Bromsar av varianten ”noname”, dvs. de är gjorda av någon okänd underleverantör i fjärran östern kan ofta vara obotligt dåliga. Nanons bromsar är  från den egna tillbehörsserien Tec och har klart tillräcklig stoppverkan. Växlarna: bak Shimano Tiagra och fram Shimano Sora, gör sitt jobb. Tyvärr verkar det som den snygga detaljlösningen att dra bakväxelvajern med hölje invändigt hela vägen till bakväxeln gör att bakväxeln ibland inte orkar trycka ut vajern med följd att en uppväxling, dvs. när man petar i en mindre klinga bak, tar lite tid. Man trampar luft under några sekunder. Det blev bättre på våra sista testrundor så kanske det bara är den fråga om att ”köra in” vajern bak. Hursomhelst; håll koll på vajern så att den är ren och löper fritt hela tiden.

Nypandes bromsar från Tec

Nypandes bromsar från Tec

Styre, styrstam och sadel är även de ur Tec-serien. Även om de inte är de lättaste och de snyggaste så faller de inte ur ramen. Plus för sadeln som inte alls kändes utan bara fanns där.

Styre och styrstam samt övriga komponenter från Tec

Styre och styrstam samt övriga komponenter från Tec

Cykel: Crescent Nano- testad storlek: 55 cm

Åkegenskaper

Klättring:
Inget spjut men lagom neutral och lugn. Minimalt med flex i ramen men fyrkantsvevlagret flexar något. Lätt att hitta en klättringsposition som är effektiv i motluten.

Kurvor:
Inget att köra GP-lopp med men det ska du ju inte heller göra. Understyr något och tar dig lugnt och stilla genom kurvorna utan obehagliga överraskningar.

Slätan:
Cykelns bästa gren. Man hittar lätt en vägvinnande position och milen rullar på.

Komfort:
Mer komfort än man kunde ana. Gaffeln med kevlar gör jobbet och sadeln kändes inte alls – ett gott betyg.

Shimano Tiagra - gör sitt jobb

Shimano Tiagra – gör sitt jobb

Komponentval:
Minus för FSA-vevlagret med fyrkantsaxel. Annars är den utrustad med komponenter som gör sitt jobb
men de är inte de minsta ”sexiga” – bara förnuftiga. Trots allt kostar cykeln bara 9.000 kronor.

Det här är det bästa med hojen:
Ramens motionistgeometri – som klippt och skuren för dig som nyss börjat cykla.

Det här skulle jag uppgradera:
Till en början: Inget alls, men om köparen efter ett tag får blodad tand: köp då ett par bättre ”söndagshjul”
och använd hjulen som satt på cykeln som ”träningshjul”.

Velo.se rekommenderar den till dig som:
Precis har börjat cykla och inte vill lägga ned allt för mycket pengar på din första cykel. Den duger alldeles
utmärkt till motionslopp, såväl långa som korta.

Köp något annat om du:
Tvunget ska flasha fräcka prylar!

Crescent Nano 608

Ram: Trippelreducerad aluminiumrör

Gaffel: Karbon
Styrlager: Tec

Bakväxel: Shimano Tiagra

Världsmästarfärgerna

Världsmästarfärgerna

Framväxel: Shimano Sora
Reglage: Shimano 105 STI
Bromsar: Tec

Vevarmar: FSA Tempo, 34/50 T
Vevlager: FSA
Styre: Tec
Styrstam: Tec, fyrbults

Sadelstolpe: Tec aluminium
Sadel: Tec Geo

Nav: Tec
Fälgar: Tec
Pedaler: No

Kedja: Shimano
Kassett: Shimano Tiagra, 9-Speed 11-25 T
Däck: Vittoria

Storlekar: 52-55-58-61 cm
Färg: Svart
Vikt: 10,3 kilo med pedaler

Pris: ca 9.000 kronor

Leverantör: www.crescent.se

Så här skriver Crescent själva om cykeln:

Ram & Gaffel är både funktionella och visuellt tilltalande. Baktriangeln är maxad för flex/komfort samtidigt som det ger vridstyvheten som man efterfrågar när berg skall besegras eller att vinna en spurt mot polarna. Riktigt bra instegsracer med Shimano Tiagra/Sora mix, FSA vevar, TEC komponenter, Vittoria däck etc. En cykel som du kan träna många mil på utan att du skall behöva spendera stora pengar på att byta slitdelar. Helt enkelt mycket cykel för pengarna.

Vi är benägna att hålla med!

Utvecklad och designad i Varberg

Utvecklad och designad i Varberg

Smarta justerskruvar

Smarta justerskruvar

Tec Exeo-sadeln passade baken

Tec Exeo-sadeln passade baken

CCG – Crescent Comfort Geometri

 

 

Tyvärr har vi inte lyckats utröna vad BAT betyder

Tyvärr har vi inte lyckats utröna vad BAT betyder