Motionisttestet: Merida Race Lite 901 – En cykel att lita på!

Tiden går fort och långt innan årsskiftet är här har vi förmånen att njuta av nästa års kreationer när det gäller cyklar. Frågar ni oss borde man sluta med årsmodeller, men det är en annan historia.  Cykelmärkena är många och modellerna som bjuds ut likaså.  Men vad skall  man välja om man precis blivit med ett stort cykelintresse? Behöver man verkligen köpa den där svartblänkande karbonskapelsen för 49.000 kronor?

Nej, det behöver du inte göra och gör du det, du  med ditt nyvunna cykelintresse, så har du antagligen mer pengar än hjärna. Det finns faktiskt instegscyklar; motionracers, nybörjarhohar, ja, kalla de vad du vill, som gör jobbet minst lika bra för den nyborne cykelvurmaren –  vi har testat tre av nästa års modeller; Merida Race Lite 901, som denna text handlar om och Canyon Roadlite samt Crescent Nano.

Merida Race Lite 901: 9.000 Kronor

Merida Race Lite 901: 9.000 Kronor

Inom kort kommer även en test av en snygg vit damracer från Crescent med ram och gaffel i vitfärgad karbon – vitt, det nya svarta!

Vi kan börja med att konstatera att Meridan är humant prissatt; cirkapriset är 9.000 kronor för en cykel med ram i aluminium och gaffel i karbon samt Shimano Sora växlar och reglage. Ramen är cykelns bästa egenskap och vill man göra den här cykeln bättre byter man till ett par lättare hjul. Den känns både komfortabel och lagom neutral för en nyfödd racderentusaiast.

Genom åren så har vi alltid fått positiva kommentarer om Meridas cyklar av våra testpiloter, komfortabla och trevliga att cykla på. De är inte de sexigaste men de håller vad de lovar. Merida är lite som cykelvärldens svar på Konsum; lite präktigaroch tråkiga men man vet vad man får för pengarna. Nu försöker de hotta till sin image genom att sponsra ett lag i proffscirkusen;  Team Lampre-Merida, med en cykel som kostar 65.000 kronor; Merida Scultura Team SL – även denna har velo testat.

Speciellt Meridas ramar har glatt oss – vilket även är fallet med Race Lite 901 – ramen har en geometri som väl lämpar sig för en nybörjare och den är både komfortabel och lagom kvick när  man vill gasa på lite. Jämför man med Canyon Roadlite och Crescent Nano så hamnar den mellan dessa två. Mesta racergeometrin hittar vi på Canyoncykeln följt av Meridan samt Crescent Nano. Omvänt skulle det alltså bli som följer; Mesta motionsgeometrin hittar vi på; Crescent Nano följt av Merida Race Lite 901 samt Canyon Roadlite!

Spontant känns den ganska kort i förhållande till ramhöjd, vilket är en fördel för er som har en viss ”rondör” runt midjan och inte vill eller kan sitta allt för djupt framåtlutade. Vi hade sadeln placerad ungefär i mitten av den justermån som den tillät och hade inga problem att nå fram till styret samtidigt som man satt bra i förhållande till vevpartiet.

Brett underrör mot smalare vevlagerhus. Plus för "droppskyddet för kedjan.

Brett underrör mot smalare vevlagerhus. Plus för ”droppskyddet för kedjan.

Just denna fråga; cyklistens position i förhållande till styre/vevparti, dvs var din kropp hamnar över cykeln, är viktigt för både din komfort på cykeln samt hur bra du lyckas få ned kraften i pedalerna. Ett cykelproffs byter och ändrar längden på styrstamen samt justerar in sadelns placering över vevpartiet för att optimera sin position. Något även en nybörjare bör göra. Att byta en styrstam till rätt längd är vare sig dyrt eller svårt och kan göra att din cykel helt plötsligt känns som ”handen i handsken”.

På platten slukar den både underlagets ojämnheter samt kilometer efter kilometer. Förr i tiden kändes billiga aluramar som att cykla på en tvättbräda. Race Liten är långt från den upplevelsen och man pedalar sig fram genom landskapet på ett effektivt sätt. Uppför svarar det kanske inte som en raket utan lite mera på en lagom nivå – det känns att cykeln är i paritet med styrkan på utövaren. Bästa klättringen sker sittandes där det känns både effektivt och vägvinnande.

Att ge en ram dess geometri är alltid en kompromiss – ramen som är bäst på att köra uppför är långt ifrån bäst på slätan eller vid en acceleration. Man måste välja mellan dessa egenskaper och sedan hoppas att slutanvändaren gör rätt val av cykel. Därför passar inte ett landsvägsspjut med värsta tävlingsgeometrin en nybörjare. Eller tvärtom. Men med erfarenhet och feedback från bland annat proffsen så kan man koka ned det hela till vad olika grupper efterfrågar.

Ramrören är profilerade med tanke på var på ramen de sitter; fetare nedre ramrör, något smalare överrör samt smalast sadelstolpsrör, ja, om man undantar bakgaffelrören som är klart ”tunnare”. Meridas sammansättning av ramrören sker genom en speciell svetsteknik som ger en jämn och snygg yta i ”skarvarna” med bibehållen styrka. Även rören formas på ett speciellt sätt; tekniken kallas för TFS-teknik vilken gör att rören i 6066-legering kan formas på alla möjliga sätt. Styrhuvudet är förstärkt externt och  har en avsmalnande form; från grov form längst ner till smalare högre upp. Gaffeln passar perfekt in i designen. Ramens underrör har Meridas berömda ”Shotgunform, dvs det är format som piporna på en hagelbössa. Närmast vevlagerhuset är det extra brett för att motstå de krafter som uppstår där. Vajrarna löper invändigt i ramen vilket adderar positivt till utseendet.

Ramen är vridstyv men trots vevpartiet från Shimano med ”octalink”, dvs vevarna fästes i den ihåliga vevaxeln med något större diamter med ”splines”, så får man kedjeskrap när kedjan ligger på den stora klingan fram och de mindre där bak. Ställer man in framväxeln rätt minskar det men helt fritt från skrap blir det inte då man ser framklingan flexa vid krafttag med pedalerna. En nackdel är att justerskruvarna för bak- och framväxel sitter på nedre ramröret, nära styrhuvudet – på en plats där det är knepigt att få grepp om skruvarna och det blir svårt att justera vad som justeras behöver under själva cyklandet. Då är det klart bättre när skruvarna sitter en liten bit ut på vajern som löper ur växelreglagen – där är justerskruvarna betydligt lättare att använda. Arrangemanget gör även att växelvajern till bakväxeln vibrerar mot en bromskalipern så det blev till att korta av vajern för att slippa lyssna på vibrerandet!

Justerskruvarna är lite svåra att använda när man cyklar

Justerskruvarna är lite svåra att använda när man cyklar

Nagelfar vi övriga komponenter så noterar man att inget sticker ut;  Shimano Sora bak- och framväxel (9 -delat, dvs 18 växlar) sköter jobbet – som alltid – se bara till att de är rätt injusterade… Styre, styrstam sadel och sadelstolpe är från Meridas egen serie och även bromsarna har en Merida-logga. Inga märkvärdiga komponenter men de sköter sig. Bromsarna känns lite ”stumma” men de får stopp på ekipaget utan problem.  Hjulen har fälgar gjorda av AlexRims för Merida byggda på nav från Shimano – med andra ord -går en eker av så går det enkelt att laga hjulet – BRA!  Hjulen känns helt i paritet med cykeln i övrigt. Det sticker inte ut utan håller sig inom ramen för vad som krävs av dem. Däremot så är hjulen det som du först bör uppgradera om du vill göra cykeln bättre. En gammal sanning som tål att upprepas.

Glädjande är att även sadeln gör sitt jobb – i alla fall för våra testpiloters rumpor – ingen klagade! På tidigare testcyklar från Merida har det klagats – Ja, till slut uppmanade vi Merida att byta ut sadlarna på sina billigare cyklar. Vi ska låta det vara osagt om det är tack vare velo.se´s påpekande som nivån på sadlarna höjts men det kanske har bidragit när man cyklar

Helt klart är dock att man sitter säkert i sadeln när man ska svänga med Race Lite´n. Jämfört med Crescent Nano så är den kvickare i svängarna men fortfarande en bit efter Canyon Roadlite. Motionistnetural skulle man kunna uttrycka det som.

Summa sumarum:
Merida Race Lite 901 är en utmärkt instegsracer för motionären med nyvaknat intresse för motionscykling. Geometri när lagom neutral och uppförandet går att lita på. Överraskningen är att man slipper en massa överraskningar när man cyklar på den – du kan lita på hojen i de flesta situationer och med dess höga komfort blir de längre turerna betydligt skönare.

 

Skön sadel

Skön sadel

Cykel: Merida Race Lite 901

Åkegenskaper

Klättring:
Spontant känns det bäst att sitta ned och mata på. De kortare motluten forceras bra om du ställer dig upp och trampar till.

Kurvor:
Neutralare än så här blir det inte … Du håller enkelt spåret genom hela kurvan.

Slätan:
Trots sin komfort är ramen vridstyv och geometrin är kompromissad för effektiv cykling.  Plus för framgaffeln i karbon som hjälper till med komforten.

Komfort:
Komfortabel gaffel med en komfortabel ram samt skön sadel.

Komponentval:
Inga värstingkomponenter men de håller en homogen klass — inget sticker ut och inget fallerar.

Det här är det bästa med hojen:
Komforten och geometrin – ett bra val för nybörjaren..

Det här skulle jag uppgradera:
Vi har skrivit det förr: ”Till en början: Inget alls, men om köparen efter ett tag får blodad tand: köp då ett par bättre ”söndagshjul” och använd hjulen som satt på cykeln som ”träningshjul”.

Velo.se rekommenderar den till dig som:
Ska köpa sin första racer och vill ha pengar över till annat, tex till skor, pedaler,  kläder och annan utrustning… Det krävs ju en del pryttlar :-)

Köp något annat om du:
Måste bräcka polaren…

Merida RACE LITE 901

Cirkapris: 9.500 kronor

Specifikationer

  • Ram:             Aluminium Race Comp
  • Gaffel:          Carbon lite 3-S taper
  • Bromsar:       Merida Road Comp
  • Växelreglage: Shimano Sora 9
  • Framväxel:    Shimano Sora D
  • Bakväxel:      Shimano Sora SS
  • Vevparti:       Shimano R345 octa 50-34
  • Nav:              Shimano 2200
  • Fälg:              Merida MR500
  • Däck:            Maxxis Rouler 23 fold
  • Kedja:           KMC X9 9s
  • Kassett:         Shimano CS-HG50-9 12-27
  • Styre:            Merida Anatomic Road OS
  • Styrstam:       Merida Comp 1 OS -10
  • Sadelstolpe:  Merida Comp SB12 27.2
  • Sadel:            Merida Pro SL
  • Pedal:            -
  • Vikt:              9,42 kilo
  • Storlek:         44 47 50 52 54 56 59 cm

Leverantör: Svenska Merida

www.merida.se

Gör som velo.se!

 Vid alla tester av produkter och prylar som genomförs av velo.se använder vi oss av Polars produkter såsom, pulsmätare, träningsdatorer, gps:er, wattmätare,  mm för att hålla koll på cyklad sträcka, intensitet, snittfart och liknande – för att inte tala om den egna kroppen!

Som ett av världens ledande märken inom pulsmätning och Smart Coaching kan vi med varm hand rekommendera Polars produkter oförbehållet.

För mer info om Polars produkter www.polar.com/sv

Meridas egna komponenter håller nere priset

Meridas egna komponenter håller nere priset
Gaffel i karbon ger god komfort

Gaffel i karbon ger god komfort

Lite "stumma" bromsar men det går att  nypa till med dem

Lite ”stumma” bromsar men det går att nypa till med dem

Shimano Sora växlar

Shimano Sora växlar