Nordiskt samarbete i fokus för Cycleurope

Plattformstänk och synergier står i fokus när svenskägda Cycleurope gör om sin organisation för utveckling, produktion och försäljning av cyklar i Norden. Svenska fabriken i Varberg blir navet för den nordiska verksamheten.

Cycleuropes svenska fabrik i Varberg blir navet för den nordiska verksamheten.

 

Plattformstänk och synergier står i fokus när svenskägda Cycleurope gör om sin organisation för utveckling, produktion och försäljning av cyklar i Norden. Svenska fabriken i Varberg blir navet för den nordiska verksamheten.

Sedan Cycleuropes vd Jonas Netterström tillträdde 2017 har han omstrukturerat verksamheten till ett konsumentinriktat bolag som står rustat för den förändring som väntar cykelbranschen. Att jobba tajtare mellan de nordiska länderna är en del i den plan som Jonas Netterström tagit fram tillsammans med bolagets ägare. Netterström har nyligen meddelat att han i maj kommer att lämna Cycleurope Sverige för nya uppdrag. I samband med detta väljer bolaget att organisera om och tänka nordiskt.

Cycleurope tar nu ytterligare ett steg mot en gemensam organisation för Norden där styrelseordförande Tony Grimaldi kommer att leda verksamheten. Tillsammans med den svenska ledningen och styrelsen kommer Grimaldi att fokusera på att utveckla synergier i den nordiska strukturen.

Under åren med Netterström i ledning har Cycleurope successivt stärkt sin marknadsandel inom elcyklar. Genom varumärkena Crescent, Monark och Sjösala står man för en betydande del av elcykelmarknaden i Sverige, en position som man fortsätter att utveckla genom kontinuerliga satsningar på innovation och utveckling av produktionen. Målsättningen är att verksamheterna i Norge, Danmark och Finland på ett bättre sätt ska kunna dra nytta av de investeringar som görs i den svenska enheten i Varberg.

”Under det senaste året har vi förberett oss för att kunna skapa en organisation som ska göra Cycleurope till en aktör som utvecklar elcykelmarknaden i hela Norden framöver. Samtidigt investerar vi nu cirka elva miljoner i vår fabrik i Varberg”, förklarar Jonas Netterström.

Det är lackeringen som byggs om i två etapper och ska stå klar till sommaren. Den nya lackanläggningen ger kvalitets- och miljömässiga fördelar, samtidigt som en utökad kapacitet och flexibilitet ska öka konkurrenskraften för bolaget. Ett annat viktigt fokusområde för bolaget är digitalisering, och Netterström ser fram emot lanseringen av en spännande innovation inom elcyklar nu i vår.

”Den smarta elcykeln är nästa generation elcyklar. Det här är något som vi jobbat med i flera års tid och det känns viktigt och spännande att få vara med och ta vårt nya koncept Koppla Smart Cykelteknologi till marknaden. Genom att koppla upp sin elcykel via en app har cyklisten alltid koll på var cykeln är. Och tack vare olika säkerhetsfunktioner, som stöldskyddat batteri och ABS-bromsar, blir våra elcyklar de säkraste på marknaden”, avslutar Jonas Netterström.