Nytt Shimanobatteri ger dig synkroniserade växlingar för Ultegra

Utvecklingen går framåt och nu lanerar Shimano ett nytt batteri som ger dig möjligheten att nyttja ”synkroniserade växlingar, dvs systemets microchip innehåller ett minne och de funktioner som krävs för att både fram- och bakväxel ska synkas, dvs justeras så som det behövs, även om du bra ”drar” i en ”spak”.

När Shimano lanserade Dura-Ace 9100 gavs cyklisterna chansenn att nyttta en ny ”firmware” som gav cyklisterna synkroniserad växlingsalternativ
mellan främre och bakre växelförare. Nu är det denna teknik som har gjorts tillgängliga för Ultegra 6800-serien
och Dura-Ace 9000-serien för de som har det senaste Di2 batteriet.

Det nya batteriet (BT-DN110) innehåller en minneskrets som kan hantera den processorkraft som krävs för att ta itu med de olika växlingsmönster och anpassningar som Synkroniserad Växling medför.

Hur man kommer åt de nya funktionerna? Jo, först krävs det att du har det nya BT-DN110 batteriet, som är det enda batteri som gör att du kan ta
fördel av automatiska framväxelskiftningar (dvs. fullständig Synkroniserad Shift-läge), eller automatiserad bakre korrigering, (dvs. semi-Synkroniserat växelläge).

Om du är en aktuell Di2 användare med kompatibla fram- (FD-6870 / FD-9070 / FD-9150) eller bakre växelförare
(RD-6870 / RD-9070 / RD-9150) så kan du ladda ned den senaste E-TUBE firmware, antingen genom en kabelanslutning
till en dator, eller via Bluetooth från din surfplatta eller smartphone för dina komponenter.

Ändra lägen:
Om du har både firmware och det nya batteriet är det lätt att se vilket växelläge du är i en ny sekvensering av lamporna på batteriet eller på den internakoppllingsdosan EW-RS910. Med ett dubbelklick på den externa knappen kan du växla mellan lägena.

Mer info:  www.shimano.com

Ett fast rött sken indikerar Manuell Shift läge
Två gånger-blinkande rött sken indikerar läget 1 (t.ex. full Synkroniserad Shift-läge)
3-gånger blinkande rött sken indikerar läget 2 (t.ex. semi Synkroniserad Shift-läge).
Varje läge är anpassningsbar i E-TUBE, vilket innebär att du kan välja olika kombinationer och anpassade växlingsmönster om du vill.

För mer information: En hjälpsam video förklarar fördelarna med E-röret och potentiella skift kartläggning
alternativ här: http://e-tubeproject.shimano.com/about/semisyncroshift.html

Bakgrundsinformation:
Vad är synkroniserad växling? En funktion som gör det möjligt för förarna att koncentrera sig bara på flytta
bakväxeln medan Di2 systemet väljer automatiskt rätt växelkombination för både fram- och bakväxeln.

Denn synkroniserad växlingen är utformad för att komplettera snarare än att ersätta manuell växling, och är särskilt användbart när du använder extra spurt-, eller klättring- samt temporeglage.

Flera pressmeddelanden: För ytterligare Shimano släpper se Shimano Europas nyhetssidor på