Regelbundenhet – bästa träningstipset!

Om man surfar runt lite på nätet, läser bloggar och andra cykelsidor samt talar med nylivna motionister samt även erfarna cyklister så inser man snabbt hur mycket ”hokus-pokus” som florerar där ute när det gäller hur man ska träna.

Det är wattbaserad träning, det är pulsbaserade intervaller, det är laktatkurvor, det är intervaller hit och dit och det är tidiga träningsläger på varmare breddgrader där det matas mil som aldrig förr…. Djungeln av råd och tips är både djup, bred och fylld av växtligheter som man kan fastna i. Som nybliven cyklist undrar man; hur ska jag träna, vilket upplägg är bäst?

Till alla ni som söker den heliga gralen när det gäller tips och råd om hur man ska träna; gör det inte så svårt!
Det bästa träningstipset är regelbundenhet – att träna minst fem dagar i veckan, vecka ut och vecka in; ja,  gärna sex dagar i veckan om ni har några elitambitioner men som glad motionär räcker det med fem. Kom ihåg att ett överhoppat träningspass är för alltid försvunnet och att ni i så fall bara får vänta ytterligare en dag för att bli bra.

”Jag kör några extra mil i morgon istället”, kanske någon tänker!?

Helt fel; varför inte köra de där extra milen varje gång? Precis, du orkar inte det så håll dig till regelbunden träning, det ger mest i längden; vi vet, vi har provat båda sidorna av myntet.

Tränar du regelbundet under några månader, och då menar vi verkligen regelbundet, dvs minst fem gånger i veckan, så kommer du att bli förvånad över din förbättring, speciellt om du är en nybliven motionist. Tränar du regelbundet behöver du inte ta i så att det smakar blod i munnen, regelbundenheten fixar så att du blir bättre. Tränar du regelbundet håller du kroppens metabolism upp längre och under flera dagar vilket gör att vikten kommer att ändras i positiv riktning. Tränar du regelbundet behöver du aldrig köra dig helt tom i kroppen vilket gör att du lättare undviker sjukdomar.

Ett varningens finger behöver dock höjas om du är helt nybörjare – se till att de träningsmängder du utsätter dig för är av den art att du orkar träna även dagen efter. Skynda långsamt i början tills du känner att du har en bas/grund att stå på och låt dig inte hetsas av dina bättre tränade kamrater – tycker du att de cyklar för fort och långt – låt dem göra det! Du, du håller dig till din plan; att träna regelbundet och lagom hårt/länge.

En dag för länge sedan hade jag förmånen att träffa världens genom tiderna bästa cyklist; Eddy Merckx. Givetvis tog jag chansen och frågade honom om han kunde ge mig något träningstips. Det korta men precisa svaret blev:

- ”Ride lots”! 

Behöver vi säga mer?

Lycka till!

PS! Eddy var en hejare på att sluka semlor, men det är en annan historia…