Det här äter elitcyklister

Näring är avgörande för elitcyklister, men även för dig som vill öka din hastighet, uthållighet eller övergripande atletiska förmåga. Maten du äter påverkar din prestanda på cykeln och näringen måste vara perfekt balanserad för att du ska orka med långa träningspass. Genom att titta på vad professionella cyklister äter kan du finjustera din kosthållning för att öka din uthållighet och styrka.

 

 

 Enligt Nigel Mitchell som är huvudansvarig för näring hos British Cycling och Team Sky som tävlar på UCI WorldTeam-nivå är det viktigt att lära sig vad ens egen kropp tycker om:

 – Att veta vad din kropp tycker om att konsumera medan du cyklar är en grundläggande del att lära sig – vissa kan överleva helt på energigelé och energidryck, medan andra bara kan smälta riktig mat som kex, mackor och frukt. Det är verkligen subjektivt och följer i regel uteslutningsmetoden, eller åtminstone genom att fundera på hur du vanligtvis äter för att prestera allra bäst.

 Nigel Mitchell fortsätter med att berätta om hur han lägger upp dieten för cyklisterna i Team Sky och Storbritanniens lag:

 – Jag tänker på det som ett sätt att upprätthålla en diet som är kvalitet över kvantitet. För att försäkra oss om att vi får rätt balans i Team Sky och GB-lagets cyklisters diet ligger näringsfokus alltid på kvaliteten av maten, så vi jobbar väldigt hårt med cyklisterna för att se till att de äter massa med grönsaker, frukt, fisk, kyckling, magert kött och kolhydratkällor. Att ha mer fullkornsprodukter som ris, bröd och pasta förser cyklisterna med vitaminer såväl som kolhydrater.

 Kolhydrater och kalorier

Kolhydrater är det viktigaste makronäringsämnet för alla atleter som behöver runt sex till tio gram kolhydrater per kilo kroppsvikt varje dag. Innan träningen är långsamma kolhydrater det bästa valet, men under tävlingar kan energibarer ge den snabba energi som behövs.

 När man cyklar på hög nivå behövs det inte bara kolhydrater, utan även ett extremt högt intag av kalorier. I en artikel för ESPN frågar journalisten Joel Stein Team Columbia om deras kaloriintag och får reda på att det ligger på upp till 9000 kalorier om dagen. Det gäller inte varje dag eftersom det kan få en att gå upp i vikt och göra en mer långsam, men dagar då man sitter i sadeln varje dag kräver ett extremt högt intag. En dags cykling i Tour de France håller i regel på fem till sex timmar.

 Den norska cyklisten Thor Hushovd som vann den gröna poängtröjan i Tour de France år 2005 och 2009 åt 9000 kalorier om dagen under sina lopp. Frukost brukade bestå av havregrynsgröt, en skinkomelett, rostat bröd, flingor och ris. Under cyklingen åt han energibarer, shots och geléer, riskakor, mackor och kolhydratdryck. Efter loppet åt han kyckling och ris som förrätt innan han satte i sig en stor middag med kalkon, mer ris, grönsaker, sallad och avokado. Till efterrätt åt han plommon och sorbet.

 Kosttillskott

Cyklister är ofta försiktiga med olika kosttillskott eftersom de är rädda för att det ska leda till ofrivillig dopning. Vissa elitcyklister tar dock noggrant utvalda tillskott för att ge snabba kolhydrater eller för att få extra kraft. Bra protein är också ett måste att få i sig för att få full effekt av träningen. Genom att använda kosttillskottguiden kan du som cyklist jämföra olika tillskott för att se om det finns något som kan hjälpa dig att prestera bättre.

 Det viktigaste är att äta en allsidig balanserad kost, men vill du ha snabba resultat eller återhämtning kan tillskott hjälpa. Kreatin är ett exempel på ett tillskott som kan hjälpa cyklister efter hård träning eller vid återhämtning efter skador. Tillskottet finns naturligt i kött och det hjälper cyklister att lägga på sig muskelmassa och producera energi snabbare.