Snö i maskineriet? Så här överlever du…

Det räcker just nu med att titta ut genom fönstret så inser man att cykelträningen lätt kan bli lidande med all snö i maskineriet…  Kan så vara att just cykelträningen blir lite svårare att genomföra men det går fakstiskt forfarande att cykla ute så länge du har rätt utrustning för det. Det som främst krävs är ett par dubbdäck och en cykel med lite mera upprätt sitställning samt ordentligt med kläder men som alla cyklister vet så är det alltid lättare att skydda sig mot kylan än vätan!

Vill man inte det så finns det flera fullgoda alternativ till just att cykla ute och vi tänker inte på de urtråkiga alternativen som testcykel, trainer, eller spinning är. Nej! Låt Kung Bore ge dig några andra alternativ:

1 – Har du tränat bra fram till nu? Ta en viloperiod tills den värsta vintern är över – dvs tills vägarna är lite mera farbara med cykel. Låt både kropp och själ ta en paus – vilar du en vecka hinner du inte tappa allt för mycket men skallen kanske vaknar till liv! Sedan kan du hugga in på ”smörgåsbordet” här nedan!

2 – Åk längdskidor – utmärkt kardiovaskulär träning, dvs du tränar hjärta-lungor på ett bra sätt – samtidigt som du stärker armar och bål. Sedan är det ju alltid roligt att göra något annat än bara cykla – vem vet? Nästa år kanske du står på startlinjen för Vasaloppet?

3 – Snöpulsa – sjukt effektivt sett till tidsenhet och du kommer garanterat att få blodsmak i munnen och mjölksyra. Utmärkt för intervaller. Så här gör du:
Leta reda på ett fält eller dike där snön ligger djupt.  Spring, eller ska vi skriva, ta dig fram så fort du kan under 30 sek- 1 minut. Vila 1 minut. Upprepa 8-12 gånger. Glöm inte uppvärmning men ”stretchingen” efteråt kan du ju ta hemma för säkerhets skull.

4 – Gå till simhallen och kör några vändor. Skonsamt för kroppen och vem vet; du kanske får blodad tand inför något triathlonlopp i sommar.

5 – Skotta snö! När du gjort din garageuppfart tar du även grannens – du kommer att upptäcka muskler du inte trodde fanns!

6  - Sök upp en alpin skidbacke och kör några åk  - dock utan att stanna halvvägs ned – garanterat syra i benen!

Snöskottning bränner mängder av kalorier per tidsenhet

Snöskottning bränner mängder av kalorier per tidsenhet

7 – Plocka fram skridskorna – antingen så tar du några snabba varv på allmänhetens åkning i din lokala ishall eller så hoppas vi på att kommunen där du bor plogar upp någon sjö eller havsvik för långfärdsskridskoåkning – mumma för själen och bra för kondisen.

8  - Ta en långpromenad. Bränner fett och tränar hjärtat en aning så länge du håller lite ”tempo”.

9 – Fantisera om den där nya cykeln du tänker skaffa inför nästa säsong. Ger garanterat inspiration inför fortsatt träning när väder och vind medger det!

Merida Scultura Team SL - något att drömma om i vinter!

Merida Scultura Team SL – något att drömma om i vinter!