Strategier för att öka farten

Det finns många olika knep och strategier för att öka farten när man cyklar, och hur man gör beror på terrängen, situationen och utrustningen. Uppför en lång backe, till exempel. Det är oftast bättre att ta det lite lugnare den sista biten innan en lång stigning, för att spara på krafterna. Om man går ut för hårt i början blir man långsammare ju längre upp man kommer, och får lita onödigt hårt för att ens ta sig över toppen. Ofta förlorar man faktiskt några sekunder om man börjar för snabbt, jämfört med att sakta ner lite innan backen och hålla ett jämnare tempo hela vägen upp.

 

När det gäller farten i en spurt, ligger den bästa strategin i växlingen. Benstyrka är inte det allra viktigaste, även om det självfallet spelar roll också. Om man kör på en lätt växel för att spara benen, så får man även en snabbare acceleration när man rycker fram i spurten. Man får ut maximal kraft om man håller en kadens på runt 90-100 rpm, och om ditt mål är slå personbästa så är uthållighet det viktigaste. Ett av de bästa sätten att få upp uthålligheten är att köra intervallpass, där man kör hårdare än vad man skulle orka med på ett riktigt tempolopp. Många gör också misstaget att de kör för fort direkt efter starten, vilket ofta kan straffa sig.

Strategi i spel

Något annat som kräver en hel del strategi är roulette, det klassiska spelet som så många faktiskt inte riktigt vet hur man spelar. Det finns en anledning till att det är så populärt världen över, och det finns bra guider för att lära sig grunderna i hur man spelar och även lite mer avancerad roulette strategi. Det är riktigt spännande och ett bra tidsfördriv när man vilar.

 Ett par andra saker där strategi spelar in är vid korta backar och kurvor. Ska man ta sig upp för en kort backe är det bäst att lägga i rätt växel redan när man kör in i backen. Då är det lättare att snabbt hitta en rytm, och man sparar lite benkraft, men man kan självklart ge mer på kortare stigningar. När man svänger då? Ja, långsamt in – snabbt ut är en strategi som fungerar. Sänk farten en aning innan kurvan, sänk din tyngdpunkt och ha mycket vikt på framhjulet. Lägg även vikt på den yttre pedalen, som ska hållas längst ner. Håll fokus på utgången av kurvan och inte på marken under dig, så kommer du definitivt att öka farten.