Testa av velo: Orbea Orca 2016 – Östermalmsbegagnat kap!

Det är inte alla förunnat att ha pengar till att köpa en ny cykel så därför blir begagnatmarknaden en god möjlighet för många. Man spar en ordentlig slant och är man lite kunnig, alternativt, vänder sig till de få butiker som sysslar med försäljning av begagnade cyklar av bättre klass så kan man verkligen göra ett kap.

Relativt sett nystartade cykelbutiken Second Hand Bike, på Riddargatan 29, har butiken fylld med ”bättre begnade” cyklar och av alla dessa lade vi vantarna på en Orbea Orca av 2016 års modell som har använts sporadiskt.

Orbea Orca Sram Force 2016
6 Typ: Ram:

Följande beskrivning av denna Orbea Orca står att läsa på www.secondhandbike.se:

Sparsamt använd Orbea Orca med Sram Force och Vision Team25-hjul med Vittoria Rubino, 25 mm.  Ramstorleken på 55 cm gör
att cykeln passar dig mellan 178-185 cm. Överröret mäter 55,5 cm.

 

 

Ramen är Orbeas finaste, tillverkad i Baskien i Spanien och det är en årsmodell 2016; uttagen i början av detta året; dvs 2017.

Styre, stam och sadel samt sadelstolpe är i tur och ordning; Zipp Service Corse SL, OCII, Prologo Scratch 2 och OCII.

Sram Force-grupp med vevarmar som mäter 172,5 mm. Utväxling; 53/39 samt 11-26 bak. Styrtappslängd 110 mm.  Styrbredd: 43 cm – c-c.

Nypris för cykeln som den är specad låg på runt cirka 45 000 kronor – bara ramen tarvade ca 30 000 kronor. Hos Second Hand Bike kan man köpa cykeln för 21.500 kr! och  de lämnar 3 månaders garanti de cyklar de säljer. Kan det bli bättre?

Jo, men hur är cykeln att cykla på?

Jotack, bara bra. Med en hjulbas på cirka 100,5 cm så hamnar den i mellanskiktet av nervös spurthoj och komfortabelt långfärdslok. En ram att tävla på alltså! Vevlagerhusflexet är minimalt och du slipper det enerverande kedjeskrapet som uppstår på vissa cyklar då du trampar ned högre pedal på de tyngre växlarna.

Geometrin gör också att du alltid vet var du har cykeln, både då du ställer dig upp men framför allt i kurvor och snabba svängande utförslöpor. Inga överraskningar här inte.

Accelerationen tillhör inte den snabbaste vi upplevt men Orcan är inte många ”enheter” efter de rappaste ramarna. Uppsidan av detta blir komforten. Orcan är en milslukare av rang.

Sram Force? Hur fungerar det? Jotack, bara bra. Något av min favorit efter att ha kört både Shimano och Campagnolo till och från. En spak för både upp och nedväxling. Det går att hålla i spaken och samtidigt hålla styret i bocken och samtidigt växla. Rappa växlingar och bra och styva bromsar som är enkla att dosera.

Däremot tarvar gruppen en hel del fipplande med inställningarna innan det lirar som det ska både bak och fram på hög- samt lågväxlar. Det man verkligen ska undvika är den gamla sanningen; inte stora klingan fram och bak! Man får leva med att man bara nio-tio klingor bak att välja på medan man går på stora klingan.

Kort sagt är Orbea Orca en oerhört kompetent cykel som säljs av Second Hand Bike till ett verkligen lågt pris: ett kap och då den är ”Östermalmsbegagnad” ser den i princip ny ut.

www.secondhandbike.se

www.orbea.com