Testad av velo: Livelo – Familjecykel/lastcykel

Att bo i en storstad och ha bil har sina sidor; det ska letas parkering och har man en bokad P-plats så kostar den i värsta fall lika mycket som leasingavgiftens månadsbetalning – det blir dyra mil när bilen i stort sett används för en och annan utflykt till svärmor samt inköpen på stormarknaden för Gud ska veta att vårt misstag att göra samma fel som man gjort i USA, att satsa på stora köpcentra utanför våra stadskärnor ytterligare ökar på kravet av att ha tillgång till bil och sedan är trafikinfarkten ett faktum. 

Lösningen på problemet för våra sushikramande stadsbor är en lastcykel. Vi har under en solig dag i vår kungliga hufvudstad susat fram på en Livelo och med den bland annat gjort våra matinköp samt transporterat en hockeybag till rinken.

Livelo är en trehjulig ”familjecykel” med ett vältilltaget lastutrymme framför styret, d.v.s. mellan framhjulen som om man så vill rymmer två barn upp till lågstadieålder (och ja, säkerhetsbälten finns samt säkerhetsbåge), en massa matkassar, en hockeybag eller en massa annan last. Täta gummerade dragkedjor på sidorna och ett magnetlås framtill för ”locket” gör att lasten även skyddas om det skulle regna. 

Livelo 1.0 är tillverkad i moderna material; alu6061 i ramen, ett elassisterat baknav, hjulupphängning fram värdig en Formel 1-racer, hydraulbromsar från Tektro, nio Sramväxlar att välja på, säkerhetsbälten för barnen i sittkorgen och en färddator som bland annat ger dig all info om batteriets återstående kapacitet, räckvidd, snittfart, körd distans samt elassistansnivå.

Att cykla med ungarna ilastade kräver lite benkraft så för att göra färden behagligare så är Livelon utrustad med elassistans i baknavet. Det går att välja på fem lägen för nivån på hur mycket navet skjuter på. Med högsta läge, läge 5, är det enkelt att susa fram med last och även i de brantare backarna är det inga problem att hålla bra marschfart. 

Trycker man på med pedalerna så är det inga problem att snitta strax över 25 km/t när vägen är slät. Vill man spara på batteriet för att öka sin slagradie väljer man läge 2 eller 1 men då får man lite mer motion på köpet. Skulle batteriet ta slut går de givetvis att cykla Livelon ändå om än med lite mera ”motstånd”.

Hur är det då att cykla med en bredare trehjuling i tät storstadstrafik?

Efter en stund inga problem men till en början så är det vissa saker man måste tänka på. Först; bredden – där man enkelt slinker mellan med en smal tvåhjuling tar det stopp med Livelon.

Sedan får man ta det lite lugnare i kurvorna – speciellt när man cyklar Livelon olastad. I början, d.v.s. de första 20-30 minuterna, känns det som att man ska gå upp på två hjul i kurvorna – sedan vänjer man sig men givetvis måste man sänka farten mer än med en tvåhjuling.

Ett tips! Slappna av i överkroppen, båda händerna på styret och ”burka” med lite åt det håll du svänger – och acceptera att cykeln inte lutar som du är van vid.

En annan sak som påverkar färden mer är underlagets skick. Med tre hjul är det svårare att välja spår och då man sitter mer på sadeln än på en tvåhjuling så blir ”konversationen” med vägens beskaffenhet klart tydligare. Vi hade nog valt att montera en stötdämpad sadelstolpe.

En miss vi gjorde var att när vi undvek ett hål i vägen med framhjulen så glömde vi att tänka på att bakhjulet; ja bakhjulet, det sitter i mitten. Aj, det kändes i rumpan!

Men inlärningskurvan är snabb. Den initialt ”vingliga” känslan, d.v.s. den rappa styrningen, blir efter några kilometrar enkel att hantera och vi kan tänka oss att efter ett par dagar – någon vecka – så känns det hur stabilt som helst. Svängraden är förvånade bra, man gör enkelt en U-sväng på en väg. Dock gäller det att hålla avstånd till bilen framför i stan; vi kom för nära och kom inte förbi – bara att vänta på grönt ljus – här letade vi efter en backväxel!

När man parkerar Livelon utanför mataffären får man många blickar och är man lite inbjudande så öppnar den upp för både nya kontakter och intressant diskussioner. De flesta är överens om att lastcykelkonceptet är lite av framtidens melodi som medicin mot den urbana trafikinfarktens tilltagande.

Det vore både modigt och bra om våra politiker kunde införa några ekonomiska styrmedel för inköp av lastcyklar; t.ex. någon form av subvention, eller skattereducering. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en matkasse vägandes cirka 8-9 kilo liggandes i ”lastutrymmet” blev cyklingen helt opåverkad jämfört med utan. Vi kan tänka oss att med ett par ungar som väger 30-40 kilo tillsammans så lär elassistansen vara en välkommen hjälp.

Hur tung vikt påverkar räckvidden var vårt test för litet för att utröna men Mats Porle, mannen bakom Livelo, som dagligen kört sina barn till dagis i en Livelo, uppger att räckvidden endast sjunker cirka 10-15 % med daglig tung last.

 Livelo

Cirkapris: ca 38.000 kr

Vikt: ca 34 kg

Svenskdesignad

Kraftuttag elmotor: 250 watt

Räckvidd: 35-80 km, beroende på elassistansnivån. Last och andra yttre faktorer, t ex vägens lutning, vind osv påverkar.

Bredd: 88,5 cm

Längd 199 cm

Hjulbas: 112 cm

 

Komponenter

Bromsar: Hydrauliska skivbromsar från Tektro med parkeringsbroms. 160 mm-skivor på framhjulen, 180 mm bak
Fälgar med dubbelbottnade alufälgar från Wienmann
9-delad bakväxel Sram X5
Elmotor: Brushless DC Hubmotor. Stor bakgrundsbelyst display

Batteri: 13,6 Ah, Li-Ion, högkapacitets Panasonic celler
Kommunikation: Can Bus 2.0
Laddtid: ca 6 tim
Hjulstorlek, fram: 20” Bak: 26”

Säljes av: Livelo AB
Karlavägen 2
Stockholm

Tel: 070-486 17 86

Webb: www.livelo.com