Testat av velo: DeRosa Planet Di2 med Spinergy Stealth PBO – Suverän kombination!

De Rosa med det röda hjärtat som logotype är ett av de legendariska italienska cykelmärken som verkligen får hjärtat att slå några extra  slag vid första anblicken. Italienarna har verkligen förmågan att skapa attraktion i allt de gör, från mat och mode till bilar, motorcyklar och cyklar. Senaste månaderna har jag testat en DeRosa Planet – med Ultegra Di2 och Spinergy Stealth PBO hjul.

Efter att ha testat den här hojen har jag bestämt mig, jag måste åka ner och följa Giro d´Italia för att få känna och förstå passionen som de har för cykelsporten.

Planet
Det här är De Rosas midrange-modell framtagen för de nya elektroniska växlarna. Testcykeln är utrustad med Shimano Ultegra Di 2. Ramen är svagt slopad och finns i fem storlekar; från 47 till 58 cm.

Som De Rosa uttrycker sig är det här en mellanmodell med karaktären från toppmodellerna. Prisnivån på Planet börjar runt 25´och uppåt beroende på komponenter och hjul. Vi har gjort en direkt jämförelse med tävlingsmodellen Protos.

Proportionerna och geometrin är nästan identiska. Testhojen är i storlek 50, small-medium. Planet har 6,3 mm längre överrör och 5 mm längre hjulbas. Sadelstolpsröret har 0,5 gr flackare vinkel. Styrhuvudet är 5 mm högre. Överröret är 52,5 cm och hjulbasen är 98 mm.

Den stora skillnaden mot Protos är ramvikten och styvheten. Kolfiberblandningen är inte lika tät på Planet. Protos är å andra sidan mer än 50% dyrare.

Vår testhoj vägde in på 7.6 kg med Spinergyhjulen. De är något tyngre än de Fulcrumhjul som är standard.

Vi kan inte annat än hålla med fabriken, den här hojen beter sig tävlingsmässigt, den är knivskarp och direkt i sitt beteende, nästan kirurgisk. Minsta kommando i riktningsändring ger nästan en överreaktion. Det här är definitivt inte en hoj för nybörjaren, du måste veta vad du håller på med.

Det räcker att jag ”tänker” höger så har cykeln redan svängt. Jag vill ändå inte säga att den är nervös, bara extremt exakt. Jag hinner bara köra några hundra meter när jag känner att det här är något speciellt. Det är sällan jag reagerar så här. Kan inte påminna mig att jag kört något liknande.

Testade Argon 18 för flera år sedan som var underbart aggressiv, totalt kompromisslös men utan komfort. Argon gör ju fantastiska tempo/triathlon-cyklar. De Rosa har lyckats skapa en unik kombination av precision, aggressivitet och komfort.

Sittpositionen är också aggressiv, tävlingsmässig. Som jag nämnt tidigare är styrhuvudet 5 mm högre än Protos vilket är marginellt.

De Rosa har inte velat göra någon typ ”coast to coast” modell för den ambitiösa långdistans-motionären, de har istället skapat en tävlingscykel till ett vettigt pris och med en något högre komfort.

För den ovane kräver det en viss nackträning. Har du tävlingsambitioner eller är en seriös elitmotionär är det här definitivt ett bra val. Skall du göra din första Vätternrunda så bör du välja en cykel med snällare geometri och ett lugnare beteende.

Att det sitter ett semiaerostyre FSA Energy Compact bidrar också till komfortkänslan. Handen kan vila på en större yta. Styret är 42 cm i bocken men 40 cm vid växelfästet. Att den är bredare nertill plus den branta vinkeln på böjen gör att det är smidigt att gå ner i bocken.

Att komforten är på topp känns märkligt när cykeln är så aggressiv. En ekvation som normalt sett inte går ihop. Därför är upplevelsen av den här cykeln så speciell.

Komfort kontra aggressivitet är ett ämne som kan diskuteras länge. Vill man ha en cykel som ger så mycket muskelenergi till bakhjulet som möjligt men med vibrationer som samtidigt tröttar ut kroppen eller en med högre komfort? Mer luft i däcken för en exaktare känsla eller mindre för ett bättre rull/fäste?

Jag har tex alltid varit väldigt känslig för att byta sadel, jag har kört in mig på Selle SMP Evolution. Den har fått följa med flera cyklar. Nu ligger den i tillbehörslådan. De Rosas originalsadel (San Marco Aspide)sitter kvar och funkar utmärkt. Mycket av komforten beror så klart på Spinergyhjulen.

Därför går nu cykeln under smeknamnet SILKESTORPEDEN!

Enligt De Rosa är Planet är konstruerad för att designmässigt passa de ”nya” elektroniska växlarna. Jag har provat ett antal ggr tidigare men nu är det första gången som jag kör med dem under en längre tid. Det har varit mycket diskussioner om elektroniska växlar och dess för- och nackdelar.

Varför ändra på något som fungerar så bra, har låg vikt och är lätta att justera?
Diskussionen är relevant, det ända jag kan säga: I love it!!

Har inte behövt göra en enda justering, har aldrig haft något ”kedjeskrap”. Har inte behövt ladda batteriet på två månader.

För mig har den två stora fördelar:
- Det finns flera växlingspunkter, man kan växla smidigt oavsett var man har handen.
- Det krävs ingen fysisk kraft för att växla.

Det kan tyckas oväsentligt men jag upplever det som hjärnan blir störd av att aktivera handmusklerna. Elväxlarna ger en annan harmoni och jag växlar ofta och får ett bättre flyt.

Testcykeln är utrustad med Spinergy Stealth PBO som är en starkt bidragande orsak till cykelns beteende. Komforten är så dramatiskt annorlunda än vad jag är van vid, det här kan inte vara möjligt. Jag rekommenderar verkligen alla att någon gång testa de här hjulen, stötabsorberingen är obeskrivlig.

Jag föredrar absolut den här kombinationen – aggressiv geometri och komfortabla hjul än tvärtom. Det är lättare att byta till ett par styva lättviktshjul än att limma om ramen…..

De stora fördelarna, framför allt under långa träningspass är att de tröttande vibrationerna är helt borta och kvalitén på naven i kombination med semiaero-profilen gör att jag alltid! rullar ifrån mina polare i minsta nedförslut. Bara det gör att jag älskar de här hjulen :-)

Det här är de perfekta långdistanshjulen. Att hjulen dessutom är otroligt snygga är ju ingen nackdel.

Testhjulen har röda ekrar vilket måste specialbeställas. Passar i alla fall perfekt till De Rosas ramfärger. Standardekrar är annars svart eller vit. De går även att beställa gröna, oranga, gula, blå och rosa.

Hjulen handbyggs i egen fabrik i Mexico där även ekrarna tillverkas. Ekrarna som är 3 mm i diameter görs av 30 000 tunna composittrådar och de väger hälften så mycket som stålekrar och är tre ggr starkare.

Komposithjulen är byggda runt en aluminiumprofil som bidrar till ett enormt bromsgrepp, även vid vått väglag.

Vad är då nackdelarna?
Det finns betydligt lättare hjul! Det här hjulparet väger ca 1700 gram. Spinergy har en exklusivare version som heter Stealth FCC. Full carbon clincher. De väger 300 gram mindre men kostar då över 20 000 kr. Ser fram emot att prova dem!

Hjulen styr in mjukt och exakt i kurvor men accelererar man ur kurvan är känslan något odistinkt. Tar man i och spurtar så känns ett tydligt flex. Känslan av exakthet finns ändå kvar.

Summan av den här testkombination är ändå fantastisk men framför allt helt unik. Det bästa från två världar, förutom möjligen vikten.

Jag tror ändå att komforten överväger vikten (ha ha) och att med den här kombinationen kommer jag att prestera bättre. Är man tävlingscyklist så tänker man annorlunda.

Det är ungefär som att välja GT-stolar i Porschen eller en icke justerbar kolfibersits med minimal stoppning för att halvera stolsvikten.

Jag kommer antagligen att trampa fler mil nästa säsong än tidigare, den här cykeln lockar till det!

Ett stort tack till Rickard på Cycling i Stockholm som har levererat cykeln.

Det är svårt att hitta en härligare butik med en enorm entusiasm. Att köpa cykel är en konst och det skall ta tid enligt Rickard!

Leverantör:

Cycling
Nortullsgatan 39

Tel: 08-33 77 00

www.cycling-stockholm.se

Testpilot: Magnus Elgquist