Testat av velo: Dubbdäck – Det blir lätt glatt i vinter – använd dubbdäck!

Snart har vi första frostnatten här och då blir det snabbt halt för dig som pendlar till jobbet. Tillhör du också de där hårdhudade som förlägger vinterträningen utomhus så är dubbdäck verkligen något att ta i beaktelse. Cykeldäck avsedda för vinterbruk har likt bildito mjukare gummi för ökat grepp – men räcker det? Njae, vi tror inte det.

Frågan är; hur många dubbar behövs det i ett cykeldäck för att det ska upplevas som ”tryggt”?
Vi drog till Ritorps ishall i Solna där vi under några morgnar gav oss ut på isen med fem olika däcksvarianter, allt från däck utan dubb till däck med 300 stycken.

Testade däck 
CONTINENTAL TOP CONTACT VINTER
0 dubb – testat med 4 kg däcktryck. Mått: 37-622
SOUMI/NOKIAN A10
74 dubb – testat med 4 kg däcktryck. Mått: 32-622
SOUMI/NOKIAN W106
106 dubb – testat med 4 kg däcktryck. Mått 37-622
SOUMI/NOKIAN W240
240 dubb – testat med 4 kg däcktryck. Mått: 35-622
SUOMI/NOKIAN WXC300
300 dubb – testat med 3,5 kg däcktryck. Mått: 54-622

CONTINENTAL TOP CONTACT VINTER – Noll DUBB  
Ca PRIS: 550:-
Först ut var de dubbfria Winter Contact-däcken med mjukare gummiblandning. På ren is märker man av ett lite bättre grepp då det välsajpade (många klackar) däcket ”suger sig” fast och det mjukare gummit bidrar till bättre grepp. Med rätt däckstryck för man ännu bättre grep även om nackdelen är att det rullar lite sämre. Använder man lägre däcktryck så gör det även att fästet blir bättre skulle det vara moddigt och snöigt. På ren is funkar givetvis inte som dubbdäck men det är bättre än vanliga däck. Se dock upp i kurvorna. Lutar du dig för mycket och svänger för kraftigt på styret så försvinner cykeln snabbt under dig. Väldigt liten ”lutningsfaktor” innan det är försent men ett bra val även om det kommer lite snö under vintern.

SUOMI/NOKIAN A10 DUBBDÄCK 74 DUBB 
ca PRIS: 320:
Dubbarna ger ett visst grepp vid cykling rakt fram men är för få vid kurvtagning. Dubbarna är placerade mitt i slitbanan. 74 dubb är för lite för att vara något som du kan lita på hela vägen men de är dock en ökad trygghetsfaktor om temperaturen faller så att fukten på cykelbanan frusit till is när du t.ex. ska cykla hem från jobbet eller under den tidiga morgonkvisten. Fördelen med färre dubbar är lägre vikt. Nackdelen; sämre kurvgrepp. Klart bättre bromsförmåga än det helt dubbfria men inte helt tillfredsställande.

SUOMI/NOKIAN W106 DUBBDÄCK 106 DUBB 

Andra däckparet från höger


ca PRIS: 330: -
Nu börjar det bli bättre. Man vågar t.o.m. lägga ned cykeln något i kurvorna. Det går att stå upp och accelerera utan att man tappar greppet. Bra bromsförmåga då man märker att dubben biter bra i isen. Bra kompromiss mellan antalet dubb och fäste. Dubben är även placerade lite ”bredare” vilket ökar både bett och kurvgrepp.

SUOMI/NOKIAN W240 DUBBDÄCK 240 DUBB 

Andra däckparet från vänster


PRIS: FRÅN 480: – TILL 550: -

Grymt grepp! Hornen växer ut och man märker att ”säkerhetsmarginalen” har ökat jämfört med A10. Minst halva bromssträckan jämfört med W-106-däcken och ca 25-30 % bättre än A-10. Inga problem att stå upp och accelerera cykeln eller lägga ned den något mer i kurvorna jämfört med A-10 men det gäller att se upp – lutar man cykeln för mycket i kurvan och greppet försvinner så försvinner det utan förvarning. Dock klart bättre säkerhetsmarginal än de två tidigare dubbdäcken. En trygg vän i det isiga vinterlandskapet som även lär ta dig fram i snö och modd.
Utrustat med 240 greppsäkra dubbar i fyra rader, samt har vinterspecifik gummiblandning. Ger bättre grepp vid acceleration, inbromsning, styrning och kurvtagning. Mönstringen har bättre självrensning från t.ex. snömodd. Finns både i 26- och 28-tums utförande. 26*1,9″ respektive 622*35 mm och i 54 mm:s bredd.

SUOMI/NOKIAN WXC300 300 DUBB 
ca PRIS: 780: -
Ännu grymmare grepp! Överlägsen kurvtagningsförmåga och ca 20-25 % bättre bromsförmåga än W-240. Riktigt stabilt rakt fram med bra fäste för acceleration. Inga problem att hantera cykeln på isen som vore man nästan på asfalt. Bredden på 54 mm bör även ge bra framkomlighet i snö och modd med ett mönster som greppar bra.
Med dubben placerade ända ut på däckets skuldra så går det verkligen att lägga ned cykeln i kurvorna. Risken att framhjulet ska ”kasa” rakt fram när du svänger skarpt i låg fart är minimal. Enda nackdelen; tyngre däck men sett till prestandan klart värt det.
Specifik gummiblandning för vinterväglag. Fullspäckat med lätta och vassa aluminiumdubbar (300-304 st) med spets i slitstarkt karbidstål. Är vikbart och håller då vikten lägre; 26″ väger 750 gram. Välj mellan 26″, 27,5″ och 29″, alla i 2,2″ bredd.

Summering:
Trots allt en ganska enkel ekvation; Fler dubbar = bättre grepp. Frågan är kanske mera; vad behöver man för regelbunden cykelpendling i vinterväglag? Är det konstant isbana?
Däcken med 300 dubb; Nokian WXC-300. Sedan är behovslösningen i fallande skala ned till däcken med 0 dubb som fungerar ”bättre” på is än vad vanliga däck gör men räcker inte alls till på is, d.v.s. extremt halt underlag. Däcken med 74 dubb fungerar lite som en flytväst; råkar du ut för ishalka minskar de risken för en vurpa. Se dock upp i kurvorna. Däcket däremellan, med 106 dubb fungerar riktigt bra rakt fram men det är inte förrän vi når W240 och WXC300 som det börjar kännas tryggare även i kurvorna men kom ihåg; även med 300 dubb i däcken så tycker vi att ni ska ”ta det lugnt därute”.
Lycka till med vinterpendlingen och träningen i vinter!