Testat av velo.se: Canyon Speedmax CF 8.0 – Nästan hela vägen till Kona för ett budgetpris

En av Canyon´s nyheter för i år är att de gjort en nedskalad version av deras tempo/triathlon cykel Speedmax CF SLX, cykeln som vunnit Ironman-VM på Hawaii senaste två åren med Jan Frodeno som motor. Lite enklare kolfiber, inga dolda bromsar samt avsaknad av inbyggt vätskesystem är de största skillnaderna. Även geometrin är mer anpassad för den förväntade målgruppen med lite kortare reach (räckvidd) och högre styrrör, allt för den ska vara lite mer komfortabel.

Vid jämförelse på bara ramarna skiljer det mindre än en watt i vindtunneltester men lägger man till bromsar och så vidare blir  siffran lite högre.

 Det skiljer 34 000.- mellan de bådas instegsmodeller så för de allra flesta är det CF-modellen som är aktuell gissningsvis.

Velo har testat just instegsmodellen CF 8.0 som kostar ca 22 499:- och även om den känns mycket prisvärd så är det nog modellen över ger mest för pengarna med höga kolfiberhjul från Mavic och Ultegra växelgrupp.

 Men tillbaka till vårat testobjekt.

Efter sedvanlig montering och en första inställning av styrhöjd med mera var det dags för premiärturen. Det första som slår en är stabiliteten och även om det är en för oss en ny cykel vågar man ligga kvar på tempobågen i första rondellen.

 Efter första turen får undertecknad dock krypa till korset och inse att styret behöver höjas lite för att nacken och axlar ska fungera över en längre period. Detta är ytterliggare en fördel med cykeln då bågen kan höjas upp till 70 mm med de medföljande adaptrarna och även sadeln går att justera mycket både fram och tillbaka.

Efter en del justerande är vi tillbaka på vägen igen med bättre känsla och nu är det lättare att bara ligga och mata mil efter mil.

 Flera märken har framförallt på triathloncyklar numer intregerade energistationer på överröret och så även Canyon vilket underlättar intaget av geler, bars med mera under längre träningar eller lopp. Förutom att underlätta så blir aerodynamiken betydligt bättre än med egna hemmalösningar med tejpade bananer och liknande.

 Är det triathlon som är intressant så behövs även vätska och förutom fästen på de vanliga ställena på underrör och sadelstolpsrör går det att köpa ett ställ som fästs på sadelstolpen i förberedda hål vilket både blir mer intregerat och stabilt.

 Har ni läst så här långt så kanske ni tror att cykeln är utan fel men även solen har sina fläckar, om än små.

 Sadeln från Fizik har vi inte blivit helt vän med och växelreglagen kräver rätt mycket kraft för att byta växel samt blir väldigt dåliga ur aerosynpunkt vid vissa lägen. Här finns bättre lösningar som till exempel Sram som har raka spakar oavsett läge men allra bäst är nog att ha elektroniska växlar men då hoppar priset också upp väsentligt.

 Den kom levererad med Continental Grand Prix 4000 2 däck istället för de Mavicdäck som anges på hemsidan. Continentaldäcken är även de som syns på bilderna.

Detta är dock enligt ett plus då Continentals däck ofta placerar sig mycket bra i test för rullmotstånd.

 En annan sak som skiljer sig mellan angiven spec och det som leverats är styrbågarna som är Profile T5+ och inte T4. Samma sak här, T5+ bågarna är väldigt bra så inget nerköp snarara tvärtom.

 Sammanfattning:

 Har du bestämt dig för att testa på triathlon eller börja köra lite tempolopp och vill inte lägga en förmögenhet på en cykel är detta ett mycket bra val. Om du sedan vill köpa dig snabbare hjul eller annat så räcker ramen oerhört långt.

 Plus:

Bra inställningsmöjligheter, lätt att få till bra sittställning.

Stabil och tryggt även i tempobåge.

Bra med energistation på överröret.

Sköna handtag på tempobågen från Ergon.

 Minus:

Tröga växlreglage som även är oaero.

Sadeln passar inte alla.

Specifikation

Ram: Canyon Speedmax CF

 Gaffel: Canyon Aeroblade SL

 Hjul: Mavic Cosmic Elite S WTS

 Däck: Mavic Yksion Pro Griplink/ Mavic Powerlink

 Vevparti: Shimano 105 52/3

 Växelreglage: Shimano Dura-Ace 11-speed

 Bakväxel: Shimano 105 11-speed

 Framväxel: Shimano 105 11-speed

 Bromsar: Shimano 105 Direct mount

 Bromshandtag: Profile Aero Brake lever aluminium

 Kedja: Shimano 105 11-speed

 Kasset: Shimano 105 11-speed

 Styre: Canyon H30 CF Basebar Flat/ Profile T4 aluminium, J4 Brackets, F35 armkuddar

 Styrstam: Canyon V21 Al Aero

 Sadelstolpe: Canyon S31 CF

 Sadel: Fizik Ardea Tri

 Ramstorlekar: XS, S, M, L, XL

 Färger: Venom Green, Meteor Grey-White

 Vikt enligt Canyon: 8,6 kg i storlek medium exkl. pedaler.

Canyon Speedmax CF 8.0

Inte mycket för vinden att greppa tag i.

Shimano´s 105 växlar är lite tyngre och har kanske inte samma finish som de dyrare grupperna men funktionen är bra.

Till bågen finns spacers upp till 70 mm-

Förvaringsboxen sväljer mer än man tror.

I detta växelläge är reglaget inte speciellt bra ur aerosynpunkt.

Ren cockpit och bra förvaring för energi eller slang med mera.

Hal profil.

Bakom täcklocket döljer sig sadelstolpsklämman.

Shimanos directmount-bromsar ger mer än tillräcklig bromskraft och är betydligt enklare att meka än intregerade.


Växel/bromsvajrar går ner genom överröret.