Träningsvärk och tips på lindring

Träningsvärk och tips på lindring

Många använder träningsvärken som en ursäkt för att inte träna, eller för att bara ligga i soffan och vila bort smärtan. Man ligger hemma och underhåller sig med TV eller spel. Casinostugan bonuskod ger flera gratisspel och upp till 3 000 kronor i bonus när man registrerar sig. Sedan kan man spela det populära spelet Starburst gratis, och prova många andra spel. Men det gör inte träningsvärken ett dugg bättre  - snarare tvärtom.

Träningsvärk är något de flesta av oss stöter på då och då efter ett härligt pass på hojen. Därför tänkte vi reda ut varför man får träningsvärk, och vad man kan göra för att lindra den. Det spelar ingen roll om man är vältränad eller otränad, man kan ändå få träningsvärk. Den känns som mest 1-2 dygn efter man belastat musklerna. Det finns många teorier om varför man får ont. En av de nyare teorierna man har kommit fram till är att musklerna faktiskt inte skadas, utan det är förstärkningen av muskeln som gör ont.

Träningsvärk kan vara ett bra tecken på att man varierar sin träning, eftersom man sällan får träningsvärk när man bara tränar samma muskler under en tid. Det är en bra påminnelse att man borde stärka de musklerna lite oftare. Om man aldrig tränar får man träningsvärk av det mesta. Det som dock är väldigt viktigt att komma ihåg är att träningsvärk inte är farlig på något sätt överhuvudtaget. Det kan kännas jobbigt för tillfället, men man får trösta sig med att det inte är i närheten av många kroniska smärttillstånd. Dessutom blir bättre om man rör på sig och ökar blodcirkulationen. Ut och rör på dig. En rask promenad, lätt jogging eller simning syresätter musklerna bra, och smärtan lättar. Det är inte alls farligt att träna när man har träningsvärk. Däremot bör man inte träna samma sak två dagar i rad.

Lindra träningsvärken

Så hur kan man då lindra värken? Det första och bästa tipset har vi redan berättat om – rör på dig. Sedan är det även viktigt att man äter ordentligt, dricker mycket vatten och ser till att man sover tillräckligt. Att lägga till värme är också ett bra sätt att öka blodflödet i musklerna. En varm dusch, bastu eller ett bad kan lindra smärtan, precis som att växelvis duscha området i varmt och kallt vatten. En annan sak som ofta fungerar är massage. När man knådar en öm muskel så tillför man blod och syre till området, vilket precis är vad muskeln behöver.

Den allra största, och mest seglivade myten om träningsvärk är att man slipper den om man stretchar ordentligt. Det stämmer dock inte alls. Inte heller spelar det någon roll om man värmer upp eller varvar ner efter träningen, i alla fall inte för träningsvärken. Det kan dock ha andra positiva effekter, såsom en minskad skaderisk och ökad rörlighet på sikt. För att minska risken för träningsvärk kan man börja träna lugnt och öka  långsamt. Då blir det enklare att hantera träningsvärken. Man återhämtar sig alltid bättre från träningsvärk om man rör på sig.