UCI:s president träffade Amanda Lind på unikt Sverigebesök

UCI-presidenten David Lappartient är på en tredagarsvisit i Sverige, bland annat för att närvara på FIA:s säkerhetskonferens, och tisdagsförmiddagen var vikt åt Svenska Cykelförbundets representanter, ministerbesök, samt intervjuer med bland annat SVT och Dagens Nyheter.

Cykling som lösning på världens problem, svensk trafikpolitik, antidoping och jämställdhet inom cykelsporten var några av frågorna som avhandlades när internationella cykelförbundets president David Lappartient gästade Sveriges kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP) tillsammans med SCF:s generalsekreterare Leif Karlsson och Thomas Backteman, styrelseledamot i SCF, under tisdagsförmiddagen.

Thomas Backtemann, Leif Karlsson, Amanda Lind och David Lappartient.
UCI-presidenten David Lappartient är på en tredagarsvisit i Sverige, bland annat för att närvara på FIA:s säkerhetskonferens, och tisdagsförmiddagen var vikt åt Svenska Cykelförbundets representanter, ministerbesök, samt intervjuer med bland annat SVT och Dagens Nyheter.Den franske UCI-presidenten inledde det exklusiva mötet på kulturdepartementet med att lyfta cykling ur ett internationellt perspektiv, och menade att alla länder har sina utmaningar när det kommer till att utveckla cykling och cykelsport, men att cykling i stort gagnar allt från miljö till hälsa.

UCI har som mål att utveckla cyklingen ”worldwide”, berättade David Lappartient och lyfte bland annat UCI:s utvecklingsprojekt i Afrika där UCI skänker cyklar för att underlätta vardagen för de allra fattigaste. Samtidigt håller några av Afrikas länder på att utvecklas till stora cykelnationer, och det finns långt framskridna planer på att arrangera VM i landsvägscykel i Marocko eller Rwanda 2025.

För svensk landsvägscykling är den stora utmaningen tillståndsgivande från myndigheter. Amanda Lind är medveten om att Svenska cykelförbundet haft problem med tillstånden i samband med SM i landsvägscykel 2020 och informerade att hon haft samtal med Sveriges infrastrukturminister Thomas Eneroth (S). Hon tror att samarbete och dialog är en framkomlig väg för att hitta ett regelverk som gagnar cykling på allmän väg. Hon uppmärksammades även på att klimatet på vägarna blivit tuffare och att många cyklister vittnar om allt aggressivare bilister på allmän väg. SCF berättade även att reglerna gällande trafikvakter i samband med internationella cykeltävlingar skärpts.

– Vi tävlar på allmänna vägar och det finns flera utmaningar med det. Men som regelverket tolkas just nu är det bara polis som får vara trafikvakt på nationella tävlingar i Sverige. Det har försvårat situationen ytterligare, upplyste Leif Karlsson.

David Lappartient berättade om fransk lagstiftning som gör det möjligt för utbildade volontärer att både vakta och anmäla bilister som bryter mot regler vid cykeltävlingar. Han berättade även hur en rad andra länder jobbar kring säkerhetsfrågor i samband med cykling på allmän väg, bland annat genom att lagstifta om en och en halvmeter-regeln – det vill säga att bilister måste hålla ut en och en halv meter från cyklisten vid omkörning.

– Det dör en miljon människor i trafiken vare år, många av dem är cyklister. UCI jobbar internationellt med att implementera en- och en halvmetersregeln, sade David Lappartient.

Amanda Lind var även nyfiken på hur UCI arbetar internationellt med jämställdhetsfrågor, och med anledning av de senaste dopingskandalerna Sverige, även hur cykelsporten gått från att vara sämst till bäst i klassen i antidoping-arbetet.

– Efter dopingskandalerna inom cykelsporten under stora delar av 1900-talet där UCI till sist anklagades för korruption, satsar UCI numera 20 procent av sin budget i antidopingarbetet – ungefär 8 miljoner euro om året och numera ligger vi i topp med att motarbeta doping. Tyvärr lever ryktet kvar trots att vi ligger i bräschen.

Cykelsporten är långt från jämställd internationellt men i Sverige är det damerna som dominerar på landsvägssidan just nu. David Lappartient och Amanda Lind fick även en uppdatering om det nya nordiska cykelsamarbetet som ska få fler damer att tävla på world tour-nivå.