Tänk på det här när du väljer triathloncykel

Det råder ett ökat intresse för triathlon i vårt avlånga land. En sport som för bara några år sedan ansågs bara vara till för de tuffaste och mest vältränade atleterna. Givetvis måste man fortfarande vara vältränad för att genomföra en triathlontävling men i och med införandet av alternativa distanser till ursprungets 4 km simning, 180 km cykling följt av ett marathonlopp över 42 km har målgruppen breddats ordentligt.

Även på de kortare distanserna utgör cyklingen den mest tidskrävande insatsen så där finns det mycket tid att vinna/förlora och ett vapen i den kampen är en bra ”triathloncykel”, d.v.s. en cykel som främst är gjord för att ta sig genom luften så lätt som möjligt.

Glöm dock inte bort att den största faktorn för luftmotståndet är cyklisten som sitter på själva cykeln vilket gör att en aerodynamisk sittställning är långt viktigare än några diminutiva aerodetaljer på cykeln – ett faktum som ofta glöms bort.

Tänk även på att det handlar om en ganska så krävande sittställning som i sin tur kräver riktigt god cykelvana som för en ovan cyklist sänker effektiviteten långt under vad aerodetaljerna i sin tur sparar in i tid. En bra utförd bike fit rekommenderas för bästa prestanda.

Jämfört med en vanlig racercykel med tempobåge innebär sittställningen på en triathloncykel att cyklistens position är roterad framåt för att man på så sätt ska få ned huvudet och få ryggen plattare vilket i sin tur sänker luftmotståndet och även är skonsammare mot rygg och kropp.

Detta kräver dock lite av cyklisten och är banan backig så blir motluten oerhört jobbiga. Således: låt dig inte förföras av triathloncykelns exotiska utseende och framåtlutande position! Kan du inte sitta bekvämt på cykeln så hjälper inga av de dyrbara tusenlappar du investerat i en snabb cykel.

Ska du montera tempobåge på en vanlig racer så glöm inte att justera fram sadeln en bit. Triathlonreglerna medger en position av sadeln från 5 cm framför lodlinjen genom vevlagret till 15 cm bakom.

Att sitta fälld över cykeln som en fällkniv med armarna tätt ihop och händerna en bra bit från bromshandtagen kräver en erfaren cyklist och viss övning samt blicken riktad en bra bit framåt. Låt dock detta inte avskräcka er för med lite träning så lär man sig snabbt detta. Välj gärna en lågtrafikerad väg och låg en kompis cykla bakom så att han kan varna om det behövs.

I triathlontävlingarnas barndom var ”ligga på rulle”, d.v.s. att ligga i vindskydd tio-femton centimeter bakom framförvarande cyklist ej tillåtet. Detta i sin tur gjorde ett lågt luftmotstånd och en bra aeroposition oerhört viktigt. I dag är klungkörning vid vissa tävlingar tillåtet och då blir det låga luftmotståndet mindre viktigt i relation till en bra och effektiv sittställning. I princip är det arrangören som bestämmer om ”drafting” är tillåtet så kolla upp det innan start så att du vet vad som gäller och om du får använda tempobåge som i sin tur kan behöva vara godkänd av Internationella Triathlonförbundet för att få användas.

Tempobågar
Inget sänker luftmotståndet så mycket som en rätt justerad tempobåge. Farten ökar 2-3 km/t när du sätter dig i ”aeroposition” men se upp i backarna. Vill du inte satsa på en renodlad triathloncykel är en tempobåge en klok investering. Se till att du justerar armstöden så att vinkeln vid armbågen blir cirka 80-90 grader och att du känner dig komfortabel och inte får svårt att cykla. För minimalt luftmotstånd bör du ha en styrtapp som är så pass lång att ryggen blir så sträckt som det går, d.v.s. platt, utan att du känner dig osäker på cykeln. Bågen måste även vara monterad parallell med marken. Välj även en tempobåge som medgör justeringar i både bredd- och längsledd. Om du monterar en tempobåge på din vanliga cykel så måste du flytta fram sadeln en lite bit samt höja den några millimetrar. Vissa modeller är ITU-godkända, d.v.s. de får användas även i lopp där man får ligga på rulle. Fråga i din cykelbutik.

Vilken triathloncykel ska man då välja?
Frågan är ungefär lika enkel att svara på som; hur stort är ett rum? Dock bör du ha vissa krav i valet av din cykel och de bör vara följande:

1 Rätt storlek

2 Justeringsmöjligheter

3 Aerohjul med få ekrar och högprofilfälg

Frestas inte att köpa en billig eller begagnad triathlon/tempocykel om den har fel storlek. Rätt storlek är a och o för denna typ av cykel.

Det ska även gå att justera viktiga delar som sadelstolpar upp/ned, fram och bak med sadel och även styrets höjd. I värsta fall får man byta styrtappens längd skulle den inte passa. Skaffa gärna en ”triathlonsadel” då den är lite bredare längst fram vilket är skönt då du kommer att glida fram på sadeln när du tar i i ”aeroposition”. Hjulen är, efter cyklisten, ett av luftmotståndets värsta fiender så hjul med få ekrar och aerofälgar sparar viktiga sekunder. Cyklar du inte över 33-35 km/t så är låg vikt viktigare än lågt luftmotstånd.

Trek Speed Concept 7.0, cirkapris: 30.000 kr

Triathlonhoj med samma fina ram i OCLV 500-karbon som Treks dyrare racercyklar. Integrerade bromsar och flera aerodetaljer ger en snabb cykel. Främst Shimano 105- samt Bontrager-komponenter. Sadeln går att justerbar +- 20 mm. En cykel som verkligen tål att bygga vidare på. Vill du inte göra det så har Trek modeller upp till 100.000 kronor.

Ridley Dean, cirkapris: 30.000 kr (normalpris ca 47.250 kr)

Ram och gaffel i samma karbon som Ridleys toppramar för racercyklar. Internt kablage en bakbroms monterad nere vid vevpartiet för lägre luftmotstånd. Även styrhuvud och framgaffel formade för att skära lätt genom luften. Utrustad med Shimano Ultegra 11-delade växlar samt Rotor 3D-vevpart, Fulcrum Red Wind-hjul med 50 mm fälgar samt Continental Grand Prix-däck.

Vikt: 8,3 kg

Crescent – Triathlon Tempus Alu 630, cirkapris: 12.000 kr

Perfekt instegstriathloncykel för en ytterst rimlig peng; ca 12.000 kronor, för den som inte vill ruinera sig. Säljes av vissa butiker för mindre än så. Aluminiumram med alugaffel och Tec-komponenter samt Shimano Tiagra-växlar; 20 stycken.

Vikt: 9,8 kilo

SpecializedAlias Comp Tri 2015, cirkapris: 27.000 kr

En skapelse byggd på Specialized cyklar med damgeometri. Ram i karbon med aeroformade rör och lagom styvhet/komfort. Shimano Ultegra drivpaket samt hjul från italienska Fulcrum; S5. En tri-cykel för damer med komponenter som styre och sadel specialgjord för kvinnans anatomi.

Merida Warp Tri 3000, cirkapris 27.000 kr

Helt nydesignad modell från Merida; Warp TRI, med målet att skapa optimal aerodynamik för triathloncykling vilket gör att den inte är UCI-godkänd för landsvägstävlingar mot klockan. Bland finesserna hittar vi justerbar sadelvinkel (Flip Flop Head) samt styre med olika inställningar av position. Warp TRI 3000 är instegsmodellen med 11-delad Shimano Ultegra/105 kit, Vision Trimax Pro TT 53-39 vevparti och Fulcrum S5-hjul. En cykel för triathleter som söker en aerodynamisk ram, men som även vill ha många justeringsmöjligheter att ställa in sin position.

Vikt: 9,4 kilo

Scott Cykel, Plasma Team Issue 2015 – cirkapris; 104.000 kr

En cykel med mängder av meriter; bland annat ett par VM-titlar samt podieplaceringar på Kona, Hawaii. Sedan dess har Scott förfinat detaljerna för att göra den ännu mer ”aero” samt ökade justeringsmöjligheter för din sittställning. Men smakar det så kostar det. Ställer du in siktet på Crescenthojen så har du pengar över till resan till Hawaii så det räcker och blir över… För 104 tusenlappar får du en ram och gaffel i karbon; Plasmateknologi, samt Sram Red22-komponenter och Zipp 404/808-hjul fram/bak. Noterbart att bakbromsen faktiskt är en Shimano Dura Ace.

Vikt: 8,5 kilo.

 

Några viktiga regler att hålla koll på

  • En lodrät linje genom sadelns främsta punkt får inte vara mer än 5 cm framför och inte mer än 15 cm bakom en lodrät linje genom vevpartiets axel. Den tävlande får inte ha möjlighet att justera sadeln utöver dessa gränser under tävlingen.
  • Varje hjul måste kunna bromsas.
  • Icke traditionell eller ovanlig typ av cykel eller utrustning är icke tillåten förrän tillstånd lämnats av tävlingsledare före starten.
  • För ungdomar upp till och med 17 år (dvs. 17 år och yngre) gäller: Utväxling max 94″. Vid ett varv med pedalkransen får cykeln förflyttas högst 7,49 meter. Exempel: Bakhjul 27″. Utväxling 52:15. Distans = 52 x 68 (hjulets diameter) x 3,14: 15 = 7, 40 meter.
  • Ungdomar upp till och med 17 år (dvs. 17 år och yngre) får inte tävla med diskhjul.
  • Ungdomar upp till och med 15 år (dvs. 15 år och yngre) får inte tävla med clip on-båge eller triathlonbåge.
  • Cykel utan frihjul s.k. ”fixie/fixed gear” är ej tillåten.
  • Vid tävling med drafting tillåten skall UCI (internationella cykelförbundets) regler gällande landsvägscyklar för draftinglopp (road race) tillämpas
  • Cykelramen ska vara av traditionell typ, d.v.s. en triangelram byggd av tre raka eller konformade rör vilka kan vara runda, ovala, platta, droppformade eller liknande i genomskärning.
  • Hjulen ska harmonisera med UCI regler och båda hjulen ska vara antingen 26” eller 28”
  • Hjul ska ha minst 12 ekrar, dessa kan vara runda, ovala men ej vara bredare än 10 mm.
  • Endast traditionella bockstyren är tillåtna.
  • Endast liggstyren (clip on-bågar) som finns godkända av ITU får användas
  • Clip on-bågar är tillåtna endast om de inte sticker ut längre än bromshandtagens yttersta fasta spets.
  • Clip on-bågar måste sitta ihop eller vara förbundna med material av solid karaktär.
  • Clip on-bågar måste vara monterade parallellt mot marken.
  • Inga växlar eller vattenflaskor eller liknande får vara monterade på bågarna
  • Armbågsstöd är tillåtna.
  • Vid tävling där drafting inte är tillåten tillämpas UCI regler för tempolopp (time trial).
  • Täckta bakhjul (diskhjul) eller bakhjul med få ekrar får användas. Teknisk delegat eller tävlingsledare kan upphäva detta tillstånd av säkerhetsskäl, t ex vid stark vind.
  • Liggstyret får inte sträcka sig längre än framkanten av framhjulet
  • Tillbehör till styret skall vara placerade så att de inte förorsakar skada vid omkullkörning eller kollision med andra.
  • Bromsspakar skall vara vända bakåt

Källa: Svenska Triathlonförbundet