Velo.se racertest: Crescent Giga – Tål att uppgraderas

Svenska Crescent har en lång tradition som producent av tävlingscyklar och det märks när man cyklar deras Giga som är en prisvärd karbonracer med god komfort och en geometri som uppvisar neutral styrning som gör att du slipper sitta och passa den hela tiden.  Du kan koncentrera dig på själva cyklingen istället.

Crescent Giga; ca 16.000 kronor

Crescent Giga; ca 16.000 kronor

Ramen duger alldeles utmärkt till att uppgradera med både lättare hjul samt bättre komponenter. Ja, du kan uppgradera ganska långt upp bland grupperna innan ramen så att säga ”tar stopp” – så bra är den faktiskt. Och som tur är så är ramen så pass bra att komponenterna håller acceptabel klass. Ofta är det ju som så att man hamnar i en diskussion om ramen ska vara bättre än komponenterna eller om det ska vara tvärtom?

Grovt nedre ramrö för vridstyvhet; vevarmar från FSA

Grovt nedre ramrö för vridstyvhet; vevarmar från FSA

Det nedre ramröret är grovt så det räcker för bra vridstyvhet. Det övre ramröret är gjort i en ”båge” som fortsätter förbi sadelstolpen ned till baknavet med ganska smala rör i ett kevlarmaterial som ska dämpa vibrationerna. De övre bakre gaffelrören är förvånande nog runda!

De nedre bakre gaffelrören är dock ganska feta och formen ändras räknat från baknavet fram till vevhuset. Både bak- och framgaffeln har dekaler som visar att de är designade för att minska vibrationer – materialet förkortas KV10 – vad nu det innebär, troligen någon variant på kevlar som använts. En annan dekal förkunnar: ”Crescent Comfort Geometri”.

Bakgaffel med "KV10-fibrer" och runda överrör samt profilerade nedre rör

Bakgaffel med ”KV10-fibrer” och runda överrör samt profilerade nedre rör

Mäter man upp ramen ser man att styrhuvudet är ganska högt jämfört med andra cyklar vars målgrupp är mera renodlade ”tävlingscyklister” och där styret kan hamna betydligt längre ned – vilket ger en komfortablare geometri; jämför med tidigare testade Merida Ride 94..

Vajrarna är dragna på insidan av rören – snyggt men lite knöligt då man ska byta vajrar.

I en perfekt värd så bör ju saker som växlar och annat matcha ramens kvaliteter, men visst är det som så att om bara ramen är bra nog så kan man mata på med hur dyra komponenter som helst utan att sakna något – tills man provcyklar en annan cykel med bättre ram… Då jäklar..! Nåja, nu börjar vi hamna lite utanför ämnet; som var att bedöma en Crescent Giga.

Tidigare i höstas så testade vi damvarianten och den fick ett gott betyg av vår damcykeltestare Milla J. Så här skrev hon den gången:
”Jag konstaterade att det som gjorde det hela till en behaglig upplevelse var att cykeln kändes väldigt soft. På lite grövre asfalt där det normalt uppstår relativt mycket vibrationer, kändes det härligt och efter fem mil var jag fortfarande pigg!

Jag tycker att Crescent har gjort ett bra jobb genom exempelvis kevlarförstärkningarna både i fram- och bakparti som gav en skön stötdämpning. När jag sedan närmade mig backarna vid Täby kyrka, så visade det sig att den svarade långt bättre än vad jag hade förväntat mig! Mantrat; ”jag älskar backar”, blev lite lättare och tro på.  Ramen svarade bra när man skulle ta sig uppför och det kändes som om kraften man försökte få ned i pedalerna verkligen gjorde att man kom upp lättare.” 

Vi kan bara hålla med. Gigan har alla de fördelar en karbonram kan ha och låter dig slippa de värsta vibrationerna samtidigt som den svarar bra. Den har en bra geometri som är riktigt svensk, d.v.s. ”lagom” och som ger komfort och stabilitet för en inte lika van cyklist, d.v.s. en relativt nyboren motionistfreak med motionsloppsaspirationer.

Gigan är inget tävlingsspjut så ska du tävla och köra GP-lopp med snabba kursväxlingar och tajta kurvor  är den kanske inte förstavalet, men under motionslopp där andra kvaliteter efterfrågas kommer den att göra sitt jobb och detta utan att ruinera dig vid inköp. Cirkapriset ligger på 16.000 kronor. Mycket kanske för en oinvigd cykelentusiast men du får en cykel med en bra karbonram för priset – något som kan kosta långt mer.

För att hålla ned priset så har Crescent matat på med deras ”inhousebrand” Tec, som levererat styre, styrtapp, bromsar, nav, fälgar, däck, sadel samt sadelstolpe. Sadeln, en Tec Alitus, fungerar fint för våra testrumpor medan fälgarna och naven, d.v.s. hjulen har en något hög vikt; 3.45 kilo. Något som åter vidimerar den gamla sanningen att med ett par bättre hjul gör man enklast cykeln bättre. Plus för att de är hederligt byggda med vanliga ekrar vilket underlättar vid en eventuell service/bruten eker.

Bromsar från Tec

Bromsar från Tec; Obvius

Vi vägde en av konkurrenternas hjul och där var vikten nästan 600 gram lägre – vilket faktiskt märks när man växlar mellan de båda cyklarna. Läs intervjun med Fredrik Kessiakoff om vad hur proffsen gör för att ändra vikten på cykeln från roterande till fasta delar.

Växelreglagen är ett par Shimano Tiagra. Tyvärr så har man spräckt växelparet; istället för att hänga dit både bak och framväxel från Shimanos 105-serie väljer man att montera en något billigare Tiagra framväxel. Bromsarna är Tec Obvius – som bromsar bra med hyfsad  modulering. Vevpartiet, ett FSA Omega Megaexo, med kompaktklingor 50/34-tänder, klarar uppgiften galant och hela paketet uppvisar minimalt med flex. Förvånande dock att det satt 170 mm långa (korta) vevarmar på en cykel av denna storlek.

Plus för styrlindan som har ”gel” på insidan vilket skonar händerna. Något som även ett ”ergostyre”  med platt ovandel hade gjort men man kan inte få allt.

Komfortökande styrlinda med "gel"

Komfortökande styrlinda med ”gel”

Det vore intressant att ta en Giga-ram och hänga på top-of-the-line komponenter på den  och sedan testa kreationen. Den skulle säkert få toppbetyg. Dock ska man vara medveten om att förbättringarna på den sista ”marginalen” kostar minst lika mycket som en komplett Giga gör, d.v.s. cirka 16.000 kronor.. Nya värstinghjul kostar lätt upp mot 10.000 kronor paret. Lägg sedan till lite sexigare styre, styrtapp och sadelstolpe och vips så försvann ytterligare 6.000 kronor. Lägg degen på ett träningsläger istället, eller en cykelresa utomlands. 

En Crescent Giga är det bara att ta hem från butiken, ställa in rätt sittställning och sedan ge sig iväg. Men om du har råd; ge dig själv och Gigan ett par finhjul, det är både cykeln och du värda.

Crescent Giga
Rekommenderat cirkapris: 16.000 kr

Märke: Crescent

Modell: Giga
Ram: Karbon integrerad kabeldragning
Gaffel: Karbon/aluminium
Handtag: Styrband Microtech med gel
Hjul/Fälg: TEC TRRP325
Däck: Tec Scando 25-700mm
Växelreglage: Shimano 105 2×10 del
Framväxel: Shimano Tiagra
Bakväxel: Shimano 105 10 del
Vevparti: FSA Omega Megaexo CX Compact 50/34. 170-48/51 cm; 172.5–54/57 cm;
Kassett: Shimano® CS-4600 11x25T
Kedja: Spectra/KMC X10
Sadel: TEC Alitus
Sadelstolpe: TEC Obvius Aluminium 31,6mm
Styre: TEC Obvius Aluminium
Styrstam: TEC Obvius Aluminium
Bromsar: Tec Obvious
Bromshandtag: Ingår i växelreglage.
Pedaler: Ingår inte
Färger: Svart Matt
Storlekar: 51 cm: 54 cm: 57 cm: 60 cm, 160-175 cm: 170-180 cm: 180-190 cm: 185-200 cm
Vikt: 8,8 kg utan pedaler – vägd av oss.

 

FSA vevparti med kompaktklingor i sann motionistanda

FSA vevparti med kompaktklingor i sann motionistanda

Mått

Sadelrör: 55 cm – slopad ram
Överrör: 54 cm – 55 cm horisontellt
Hjulbas: 100,5 cm
Vevparti-baknav: 41,5 cm

Vevparti-framnav: 59 cm
Styrrör: 19,5 cm
Sadelspets-styre: 56 cm
Styrtapp: 115 mm

Styrbredd: 42 cm
Nav-styre: 61,5 cm
Vevarmslängd: 170 mm

Vikt: 8,8 kilo
Hjulvikt: 3,45 kg – kompletta hjul med däck, kassett, snabbkoppling.

Leverantör: Crescent

 

 

Vid alla tester av produkter och prylar som genomförs av velo.se använder vi oss av Polars produkter såsom, pulsmätare, träningsdatorer, gps:er, wattmätare,  mm för att hålla koll på cyklad sträcka, intensitet, snittfart och liknande – för att inte tala om den egna kroppen!

Som ett av världens ledande märken inom pulsmätning och Smart Coaching kan vi med varm hand rekommendera Polars produkter oförbehållet.

För mer info om Polars produkter www.polar.com/sv