Vinterrusta cykeln

Tillhör du de där hjältarna som cykelpendlar till jobbet även på vintern? Eller är du en hårding som väljer att förlägga dina träningspass på cykeln ute framför att mysa på trainern framför TV:n?

Här är några tips på hur du vinterrustar cykeln.

En cykels värsta fiende sett till slitage är grus och smuts. Ju smutsigare den är desto fortare slits den och bästa sättet på vintern att hålla smutsen borta från cykeln är att montera skärmar. Ju längre skärmarna är desto bättre för då minskar de nedsmutsningsfaktorn av cykeln samtidigt som dina cykelkompisar som eventuellt ligger på rulle bakom dig håller sig renare.

-          Ett sätt att hålla både sig själv och kompisen renare är att montera en s.k. ”kompislapp” längst ned på bakskärmen, säger ”Binni”, legendarisk mekaniker på Cyklotekets citybutik och fortsätter:

-          Ja, vill man vara noga så sätter man en ”kompislapp även på framskärmen så håller man sig själv och cykeln ännu renare.

Kompislappen kan göras av de flesta material såsom plast, gummi, en gammal mjölkkartong, mm som skärs till passande form och som sedan fästs med skruvar, tejp, eller vad fantasin ger för uppslag.

Fördelen förutom att man själv som cyklist slipper bli helt dränkt redan efter fem minuter om det regnar är att drivlinan och växelpaketet håller sig mycket torrare, renare och därmed skyddas från onödigt slitage. Pendlar du ofta i dåligt väder under vintern så kan det gå ett par drivlinor per säsong om de utsätts för ohemult mycket smuts hela tiden.

Faktum är att vi har sett kedja och kassett slitas ut helt och hållet under endast en (1) mountainbiketävling som hölls i ett grustag i Australien en gång – det regnade under hela racet och väl i mål hade cyklisten i fråga noll bromsförmåga och både kedja och kassett var bara att slänga… Sandblästrat!

Vill man även vara lite rädd om cykelns lackering så sätter man på skyddsplast på utsatta ställen; t.ex. under underröret från vevpartiet och upp mot styrhuvudet och andra ställen som man märker blir extra utsatta för skav och slitage, t.ex. innan för vajrar som gnider mot ramen.

Ja, vi vet om en cyklist som inför vintern helt sonika tejpade in hela cykeln, ram, gaffel, vevarmar, styre, fälgar osv, med eltejp och när våren kom och han tog av tejpen såg cykeln ut som ny – alla sätt är bra utom de dåliga.

Glatt

Ibland kan det bli glatt att cykla till jobbet och då sitter ett par dubbdäck inte fel.

Sen vill vi påpeka att det är viktigare att du syns än att du själv ser!

-          Det kan inte bli för mycket när det gäller lyse och framför allt reflexer. Det är ditt eget ansvar att du syns och det finns egentligen ingen ursäkt att slarva med detta, säger Binni, som själv året runt cykelpendlar till butiken i city.

Tänk även på att det är bra att synas från sidan så hjulreflexer är en god idé att använda.

Standardpedaler

Ibland kan det vara svårt att hålla värmen om fötterna när man använder tunna cykelskor i samband med pedaler som har klickfäste. En variant för att få upp värmen kan vara att byta till standardpedaler och använda lite grövre skor. Men se upp, en del köper ett par billiga standardpedaler för vinterbruk och blir förvånade över den korta livslängden.

-          Ett par ”billiga” pedaler dör ganska snabbt, de håller max en vintersäsong, och de går inte att serva eller smörja på ett bra sätt. Ett par kvalitetspedaler från t.ex. Shimano däremot håller i princip i all evighet, säger Binni, och han talar av egen erfarenhet.

Här kan ett par bredare s.k. freeridepedaler vara ett bra val. De har större plattform och även ”piggar” som ger bra grepp för skosulan.

I övrigt är det bara att bylta på sig och inte låta vädret ta makten över när man väljer att cykla ute.

Lycka till och håll hjulen rullande i vinter!