Testat av velo

Velo.se´s racertest – först ut: Columbus Pinta SC

13 Apr, 2007 Snart stundar årets högtid för landsvägsmotionären, Vätternrundan. De flesta vet redan vad de ska grensla under de 30 milen runt Vättern, men många andra håller som bäst på att filurar över vilken cykel de ska köpa inför detta mandomsprov. Hav tröst, en riktigt bra racer behöver inte kosta mer än 13.000 kronor – vi vet, vi har provat. Här kan du läsa om vad vi kom fram till efter att ha gnott runt på vägarna runt Stockholm i drygt två veckor.


Häromdagen läste jag några ”köpes” annonser på nätet där folk annonserade efter beggade kvalitetsracers för 4.000-5.000 kronor – i vilken värld, nej, i vilket millennium lever dessa personer? Hallå, vi lever i nådens år 2007!

Kriteriet för urvalet av cyklar var prisklass upp till 13.000 kronor, aluram med karbonframgaffel och/eller dito bak. De cyklar som damp ned på redaktionen var för det mesta utrustade med Shimano 105, ett par hade den något billigare gruppen Shimano Tiagra, någon annan var specad med Campagnolo Veloce och förutom detta så var det en salig blandning när det gäller övriga komponenter såsom hjul, sadlar, sadelstolpar, styren, styrtappar samt vevparti.

Viktiga delar
Det kanske låter som petitesser men faktum är att många av dessa komponenter är essentiella för hur cykeln som helhet uppfattas. En usel sadel må vara hänt, den går att byta, men visst är det roligare om det sitter någon form av kvalitetssadel på cykeln när du köper den. Likaså pedaler – och här märker vi en liten ändring, fler och fler levererar med pedaler.

Shimano 105 kontra Tiagra? Är det värt prisskillnaden? Ska jag gå upp på en Ultegrautrustad cykel? Campagnolo, hur bra är det? Frågorna hopar sig. Vi ska försöka räta ut några frågetecken.

Först av allt vill vi påpeka vikten av att köpa en cykel som verkligen passar dig. Låt dig inte falla för frestelsen att köpa en cykel som ”nästan passar” för att den är på rea – det blir ett dyrt köp i längden som du får betala med att aldrig trivas på cykeln – handen på hjärtat; hur roligt är det?

Är det sedan fel längd på styrtappen – byt ut den med en gång! Även om det skulle kosta dig några hundralappar – skäl till detta? Läs passusen ovan!

När du väl säkerställt att den cykel du är spekulant på verkligen finns i din storlek och med rätt längd på styrtapp så är det dags att börja tänka på detaljerna, dvs hur är cykeln specad, vad har den för komponenter?

NN
Många annonserar cyklar med att de är Shimano 105-utrustade. Ja, bakväxeln, resten är från den otroligt berömda fabriken NN = No Name. Saker du ska akta dig för. Vågar man inte sätta ut sitt namn och stå för det man gör så kan ni ju själva lätt räkna ut hur bra/dåliga (välj det som passar) dessa delar är.

Tyvärr är det även så att en del tillverkare placera dessa delar där de är svåra att upptäcka för ett otränat öga, tex vevlagret, naven, styrlager och bromsarna. Vi råkade ut för några bromsar som tog uselt, något vevparti som flexade alldeles för mycket för att man ska tåla det år 2007 samt sadlar som för tankarna till mjuk soffa.

Hur bra cykeln än är så går det inte att sitta på den till slut. Å andra sidan, av erfarenhet brukar vi inte klaga alltför häftigt på sadlar då smaken här är oerhört delad.

Down to business!
Hittar du en fullt utrustad Shimano 105-hoj för 11.000-13.000 kronor med en bra ram – köp!

Men då ska allt vara 105 – vevparti, bromsar, hjul, rubbet. Pedaler inte lika viktigt då du kanske gillar andra pedalsystem.

Tiagra då? Jo, samma sak där, men då ska du antingen se till att vevpartiet kommer från Shimano eller är ett FSA eller av liknande kvalitet med deras variant av ISIS-vevlager, dvs du ska INTE nöja dig med ett lager med fyrkantsaxel.

Det kanske låter larvigt men faktum är att en sådan cykel som Cannondale Caad 5 Tiagra, vars ram faktiskt vunnit Italien Runt för några år sedan, får halva intrycket förstört på grund av det flexiga vevpartiet – ett Truvativ med fyrkantaxel. Peta i storkakan fram och tryck på pedalerna! Vad händer? Jo, du får ständigt ett kedjeskrap så fort du kommer ned på kassettens nedre halva – trist men sant.

Med ett Hollowtech II-vevparti från Shimano händer det inte – då känns vevpartiet som hugget ur sten. Om det är värt den extra degen? Utan tvivel!

Men vad är en bra ram?
En bra aluram är en ram som inte känns död när man cyklar på den, som förmedlar vägen till dig och som har en bra kompromiss mellan flex och kraftöverföring. Att göra en helt stum ram är ingen konst – bara det att ingen skulle klara av att cykla på den en längre tid, dvs mer än några kilometer.

Faktum är att cyklarna i denna test med bra aluramar och Shimano 105 tål att tävlas på. Det skiljer lite i geometri och därvid uppvisar de vissa skillnader i för vem konstruktören har tänkt sig cyklarna.

Är du en van motionär som gillar att attackera ibland så ska du välja cyklarna med lite mera raceraktiga ramar – om inte – väljer lite mera tillbakalutade ramar med en lugnare gång och mer komfort. Det du förlorar på kvickhet vinner du i en mera utvilad kropp efter många mil i sadeln.

För tio år sedan sågade vi den tidens aerohjul. Tunga skapelser med stötiga högprofilfälgar som inte gjorde någon glad. Däremot är vi glada att dessa tingestar numera är borta. Dagens fabriksfärdiga hjul är betydligt mer inriktade på komfort har fina aerodynamiska egenskaper till hyfsat låg vikt. När så även däcken ökar i bredd, nästan alla cyklar vi testat har däck med 23 mm bredd, så blir det ännu bättre.

Testrapport

Columbus Pinta CS
Detta är tredje gången redaktionen kommer i kontakt med Columbus ”lågprisracer” Pinta. Den första versionen, Pinta 1.0, mottogs med positiva förtecken bland testarna, version 2.0 uppskattades mer och nu när vi har kört Pinta 3.0 (det kan vara så att detta är nummer 4 eller fem enligt Cykelcitys egen utvecklingslära) så kan vi snabbt konstatera – sjukt mycket cykel för pengarna!

Pintan är rakt igenom utrustad med Shimano 105 och med en karbongaffel. Inga sniklösningar någon stans vilket vi gillar. Styre, styrstam och sadelstolpe är från märket Pro Lite, som Cykelcity även säljer andra komponenter från. Det handlar långt ifrån om det dyraste på marknaden men sett till cykelns pris och målgrupp så är det saker som fullt ut håller vad de lovar.

Pintan har en klassisk ramgeometri med mycket racerkänsla. För ovana nybörjare kan denna raceaktiga komfort upplevas som stötig. Å andra sidan gör denna geometri att ramen svarar snabbt vid acceleration, den klättrar fint och du slipper obehagliga överraskningar i kurvorna.

Att tävla med
Pinta CS har helt enkelt blivit en racer till ett överkomligt pris för dig som både vill motionera, tävla eller bara njuta av en härlig söndagsutflykt med kompisarna.

Nagelfar vi rammåtten ser vi att man har valt fungerande lösningar och inte lockats in i de moderna varianterna av slopade ramar, halvslopade ramar eller andra designlösningar som gör att både köparen och säljaren går vilse när de ska välja rätt storlek.

Pintan har en överrör som mäter 56 cm och sadelstolpsröret är 57 cm, centrum-topp. För mig, som mäter 186 cm i strumplästen, var det enkelt att hitta en bra position. Lite fippel med sadelns placering på sadelstolpen och sedan mäta upp 79 cm från vevlagrets centrum och sedan iväg – klart!

Tar man en noggrannare titt på ramen och hur den är sammansatt ser man åter att man valt en väg som tidigare visat sig fungera. Lödningarna ser råa ut men fördelen är att du slipper gissa hur de ser ut.

Andra tillverkare väljer att slipa ner lödningarna så att det ska se snyggare ut – den givna frågan som dyker uppe blir – har de gjort detta för att visa hur duktiga de är eller för att dölja något?

Nedre ramröret är av en trekantig profil, likaså övre ramröret, som däremot har en något ”rundare” profil. Nedre bakgaffelns rör är även de ”stilettaktigt” utformade och de övre på bakgaffeln är helt raka – lite ovanligt i dessa dagar då alla rör ska spejsas till i olika former för ökad vridstyvhet.

Nackdelen med formen på Pintans rör är att det kan ge en viss stötighet då vissa rörprofiler är lagda i höjdled istället för tvärtom.

Prisvärd
Hade rören varit ännu tjockare hade stötigheten antagligen blivit alltför nära gränsen för vad man vill uppleva. Ser man till hur smala vissa av rören är förvånas man av hur bra den svarar på tilltal när man stampar på pedalerna – som denna cykel faktiskt levereras med – till skillnad från många av konkurrenterna – något som gör att den ter sig ännu mera prisvärd.

Ska man summera Pintans ram så är det en klassisk konstruktion som visat sig fungera genom åren och även gör det nu. Visst, du får inte marknadens vassaste eller lättaste ram, men du får en fint specad hoj som tål att uppgraderas och som ger dig mycket cykel för pengarna – vad mer kan man begära?

Columbus Pinta CS
Testad storlek: 57 cm

Mått
Ramhöjd: Centrum-topp: 57 cm
Ramhöjd, centrum-centrum: 52,5 cm
Ramlängd, centrum-centrum: 56 cm
Hjulbas: 100 cm

Kedjestag: 40,5 cm
Vevparti-centrum framnav: 59,5
Centrum framnav-centrum styret: 59,5 cm
Höjd styrhuvud: 16,2 cm

Styrtappslängd: 125 mm
Sadelspets-centrum styret: 57 cm
Styrbredd, c-c: 42 cm


Åkegenskaper: Klassiskt raceaktiga utan att skrämma den ovane cyklisten. Betyg - 6

Komfort
Kanske lite av den sämsta grenen för Pintan. Se dock till att du trivs med sadeln och att du är van vid själva cyklingen innan du tar dig runt Vätternrundan. Har du gjort det så har finns det inget att klaga på. Plus för en riktig sadel. Betyg – 4

Klättring
Då ramen uppvisar rappa tendenser tar den dig fint över motluten. Vid längre klättringar sitter man med fördel kvar i sadeln och matar på. Betyg - 5

Kurvor
Racegeometri som gör att du lätt både startar och avslutar svängen. Är du dock van vid en riktig gammal ”hängmatta” med lång hjulbas ska du kanske inte de dig ut för värsta alpvägarna det första du gör. Betyg - 6

Slätan
Rolig att leka med, du känner direkt att det händer något när du höjer rumpan från sadeln. Betyg - 6

Komponentval:
Flaggan i topp. Betyg – 6

Ram/gaffel:
Fint hantverk och bra karbongaffel. Betyg - 5

Mängden cykel för investerad peng:
Ett kap! Full Shimano 105 och karbongaffel för 11.000 kronor. Betyg - 6

Poäng totalt: 44

Det  bästa med hojen: Ramens geometri samt komponentvalet.

Det här skulle jag uppgradera: Ett par fina söndagshjul för motionsloppen är ju aldrig fel

Velo.se rekommenderar den till dig som: Vill ha mycket racercykel utan att ruinera sig.

Köp något annat om du: Alltid ska ha det värsta.


Design - Betyg: 5

Komponenter Columbus Pinta CS

Ram: 7005 alu, Power Body Soul
Gaffel: Pro Lite Karbon, gaffelrör i stål
Styrlager: Pro Lite
Bakväxel: Shimano 105
Framväxel: Shimano 105

Reglage: Shimano 105 STI
Bromsar: Shimano 105
Vevarmar: Shimano 105 Hollowtech II, 39/52 T, 175 mm

Vevlager: Shimano 105
Pedaler: Shimano 105
Styre: Pro Lite, 42 cm
Styrstam: Pro Lite, 125 mm

Sadelstolpe: Pro Lite alu
Sadel: Pro Lite gel
Hjul: Shimano WH-R500, 24/20 ekrar bak/fram
Kedja: Shimano 105

Kassett: Shimano 105, 10-Speed 12-25 T
Däck: Vittoria Safiro 23 mm

Vikt: Utan pedaler, cirka 9,4 kg

Pris: 11.000 kronor

Leverantör: Cykelcity
www.cykelcity.se

Detta är del 1 i vår stora Racetest.

Totalt kommer vi att dela upp testet i sju-åtta delar. Nästa cyklar att beskrivas: Merida Race Lite 904 och Cannondale Caad 5 Tiagra – Shimano 105 mot Tiagra!

Sedan fortsätter vi med alla de andra cyklarna…. Focus, Nishiki, Stevens, nyheten Carraro, mm...